Sunday, March 26, 2017

SILAT LONJAK NAIK NAMA SMK CHUKAI




KEMAMAN 25 Mac – Dengan tagline Sekolahku Gemilang, Dalam Kelas Tersendiri’, warga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chukai didorong ke arah meme­nuhi misinya dalam memba­ngunkan potensi individu se­iring dengan aspirasi negara.


Sekolah yang ditubuhkan pada tahun 1964 dan diangkat sebagai Sekolah Premier pada tahun 2005 sebelum diberi penarafan Sekolah Kluster Kecemerlangan pada tahun 2013 terus berusaha menterjemahkan misi itu dan rentetan pencapaiannya menjadi bukti.

Pengetuanya, Roeaidah Mat Yusuff memberitahu, selain kece­merlangan dalam akademik, se­ko­lah ini mengungguli dalam be­­­berapa bidang kokurikulum dengan rentetan kejayaan di pe­ringkat daerah, negeri, negara dan antarabangsa.


“Kebitaraan kita dalam lapangan silat dan matematik yang menjadi teras namun fokus turut diberikan kepada kegiatan la­in dengan memberi ruang seluasnya untuk lebih ramai pelajar menyum­bang sesuatu untuk diri, sekolah, negeri dan negara,” ujarnya.

Beliau antara lain turut merujuk kepada pencapaian naib johan dalam program All About Youth All Star Petronas peringkat kebangsaan tahun lalu melalui projek inovasi kotak simpanan antibanjir.

Tirai siri kejayaan SMK Chukai bagi tahun ini bermula dengan pencapaian tertinggi dalam silat bermula Januari lalu melalui penyertaan dalam Karnival Tempur Bela Diri Antarabangsa 2017 yang berlangsung di Besut.

Sebelum itu, dalam bulan yang sama, pe­lajarnya, Mohamad Sha­­fiq Akran Shafee di bawah bimbingan Fe­bing Ayu Marjohan dan Marhaini Mohamad berjaya memperoleh pingat Gangsa dalam World Mathe­matics Olym­piad (WMO) yang pertama kali diadakan di Malaysia.

Dalam kejohanan silat terbaharu itu, mereka membawa pulang pulang 4 Emas, 5 Perak dan 5 Gangsa manakala Muhammad Shahmiel Ashraf muncul sebagai pesilat terbaik.

“Pesilat dibimbing oleh jurulatih Ahmad Nesfu Jusoh yang juga guru sekolah ini, dan beliau merupakan pemenang pingat emas Sukan Malaysia (Sukma) dan mempunyai sijil wasit juri tahap 2 kebangsaan.

“Kemahiran beliau dibantu oleh guru-guru-guru penasihat silat telah membantu pasukan silat sekolah mencapai kejayaan sehingga peringkat kebangsaan dan antarabangsa secara konsisten sejak ditubuhkan.

“Semoga kejayaan yang menjadi penanda aras baharu ini menjadi titik tolak untuk sekolah kita lebih cemerlang di peringkat kebangsaan dan antarabangsa da­lam pelbagai bidang. Ini mampu di­corakkan melalui komitmen tinggi warga pendidik,” ujar Roeaidah.

Menyentuh mengenai silat, me­­nurut Roeaidah, program ‘Ge­rak Pendekar’ dirangka bagi memastikan kesinambungan kejayaan sehingga mendapat penghargaan sebagai etos sekolah da­lam bidang sukan dan badan beruniform ko-kurikulum.

“Seiring dengan kebitaraan si­lat, peruntukkan sebanyak RM40,000 akan digunakan untuk pelaksa­naan program kebitaraan silat dan aktiviti yang eksklusif dan sistematik kepada semua warga SMK Chukai,” ujarnya.

Sementara itu Muhammad Shahmiel Ashraf, 17, ketika ditemui berkata, walaupun sibuk de­ngan latihan silat dengan impian meraih lebih banyak kemena­ngan di peringkat antarabangsa sebagai wakil negara, dia tetap fokus kepada pelajaran.

Bercita cita menjadi seorang pegawai polis, Muhammad Shahmiel yang mulai menyertai ke­giatan silat ketika di tingkatan tingkatan satu berbangga dapat menaikkan nama sekolah.

“Saya mengucapkan terima ka­sih kepada guru-guru yang memberi tunjuk ajar dalam semua bidang yang diceburi dan berharap lebih ramai rakan rakan menyertai persatu silat kerana dapat membentuk disiplin dan sentiasa dipandang tinggi oleh masyarakat,” ujarnya.

(dipetik dari Utusan malaysia)

No comments:

Post a Comment