Saturday, February 3, 2018

UNDANG UNDANG BENDUNG BERITA PALSU BUKAN KERANA MUSIM PILIHANRAYA

JOHOR BAHRU, 3 Feb (Bernama) -- Langkah kerajaan mengkaji undang-undang baharu bagi membendung berita palsu bukan disebabkan musim pilihan raya umum ke-14 (PRU14) sebaliknya sudah difikirkan sejak lama, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata langkah menangani penularan berita palsu amat tepat memandangkan penyebaran berita sedemikian boleh menjejaskan keselamatan negara, keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

"Tidak sama sekali, tidak ada kaitan (dengan musim PRU14). Memang sejak dahulu lagi kita (kerajaan) telah memikirkan perkara ini (langkah mengkaji undang-undang membendung berita palsu).

Memang kita ada beberapa undang-undang sekarang ini seperti Akta Komunikasi dan Multimedia, Akta Hasutan, tetapi apabila mengenai berita palsu, ia boleh jejaskan keselamatan negara, maka, penting bagi kita ada undang-undang khusus berkaitan," katanya kepada pemberita selepas melawat GegaRia Fest 2018 di Angsana Johor Bahru Mall, di sini hari ini.

Salleh berkata seperti yang diketahui umum, penularan berita palsu berleluasa di seluruh dunia dan banyak negara sudah mengambil tindakan sewajarnya dalam menangani hal tersebut.

Salleh berkata jika penularan berita palsu tidak dikawal, sudah tentu ia akan merugikan negara dan rakyat malah setiap individu sepatutnya menggunakan media sosial secara positif seperti meningkatkan rangkaian sosial atau pendapatan ekonomi.

"Kerajaan mengambil keputusan untuk tubuh jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang baharu untuk membendung berita palsu itu yang dipengerusikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said.

Kita di Malaysia pun banyak yang menjadi mangsa akibat berita palsu, sebab itu kerajaan ingin mewujudkan satu akta khusus untuk berita palsu ini yang diharapkan dapat dibentangkan di Parlimen pada sidang akan datang," katanya.

Menurut Salleh, pelan cadangan undang-undang tersebut dijangka dibentangkan Azalina pada mesyuarat kabinet akan datang untuk diteliti.

Mengikut rekod, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menerima 1,203 aduan berkenaan berita palsu dan kandungan palsu sepanjang tahun lepas manakala lebih 1,800 laman web, portal dan blog telah disekat dalam tempoh sama kerana menyebar kandungan yang mengelirukan serta boleh menjejaskan suasana harmoni di kalangan masyarakat berbilang kaum, katanya.

Portal sebenarnya.my yang dibangunkan SKMM sebagai pusat rujukan kesahihan berita tular pula merekodkan 15 juta pelawat sejak dilancar Mac tahun lepas.

Sementara itu, mengenai lawatan ke GegaRia Fest berkenaan, Salleh berkata ia menarik anak muda untuk berkunjung dan melihat perkembangan negara sejak merdeka menerusi pameran yang diadakan dan ia perlu dikunjungi oleh semua orang.

"Program ini dapat memperlihatkan peluang pekerjaan dan meningkatkan ekonomi disediakan kerajaan dan swasta. Kita kena lihat masa depan negara, pada masa kini banyak konsep digital telah diadakan dan sudah tentulah anak muda harus rebut peluang program seperti ini supaya tidak ketinggalan," katanya.

GegaRia Fest 2018 anjuran Media Prima Berhad di sini hari ini merupakan lokasi kedua selepas Shah Alam, Selangor, yang diadakan 13 Jan lepas bagi mewujudkan ruang dan peluang kepada masyarakat untuk berhubung, berkongsi dan memberi inspirasi manakala khas buat warga milenia negara, program itu adalah untuk menyatukan golongan belia yang sentiasa dihargai dan memberikan mereka sebuah platform untuk mengekspresikan diri.

GegaRia Fest terbahagi kepada lima zon utama iaitu Zon Makan-Makan #Gegaria, Zon Throwback Tunnel #Gegaria, Zon Gaya Hidup #Gegaria, Zon Komuniti #Gegaria dan Zon Hiburan #Gegaria.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment