Thursday, December 14, 2017

TAPAK PERWAJA DIBELI SYARIKAT DARI CHINA

KUALA TERENGGANU, 14 Dis (Bernama) -- Tapak kilang Perwaja Steel Sdn Bhd (PSSB) seluas 150 hektar di kawasan perindustrian Telok Kalong, Kemaman, telah dibeli oleh sebuah syarikat dari China untuk dibangunkan sebagai loji penapisan aspal minyak atau bitumen dan produk kimia, demikian sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu diberitahu hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Perdagangan negeri, Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata syarikat MD Petrol Kimia berminat melabur lebih RM10 bilion dalam dua fasa iaitu fasa pertama pelaburan lebih RM2 bilion untuk kilang bitumen dan RM8 bilion untuk produk kimia.

Projek ini di tapak kilang PSSB membuka 7,000 peluang pekerjaan, katanya, ketika menjawab soalan lisan Hanafiah Mat (ADUN-Chukai) yang ingin tahu mengenai usaha kerajaan memulihkan kawasan perindustrian Telok Kalong yang didakwa semakin malap.

Katanya, 99 peratus daripada 319 lot industri di kawasan perindustrian Telok Kalong telah diisu atau dimohon dan menyumbang lebih 50 peratus pertumbuhan ekonomi kepada daerah Kemaman.

Menurut Tengku Putera, yang juga ADUN Kuala Berang, daripada 319 lot itu hanya ada dua lot sahaja yang kosong namun telah mula 'diintai' oleh banyak pihak.

No comments:

Post a Comment