Saturday, March 3, 2018

MUHYIDDIN YANG MANSUHKAN DASAR PPSMI MAHATHIR

KUALA NERANG, 3 Mac (Bernama) -- Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid hari ini menempelak Pakatan Harapan (PH) yang mahu memperkenalkan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sekiranya menang pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Sambil menyatakan ia adalah sebahagian daripada janji 'bulan dan bintang' PH, Mahdzir berkata dasar tersebut yang diperkenalkan Tun Dr Mahathir Mohamad pada 2003, telah dimansuhkan sendiri oleh seorang daripada pimpinan tertinggi PH ketika ini iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memegang jawatan menteri pelajaran ketika itu.

"Kalau nak kira bantahan pada zaman itu, orang pembangkang pun buat bantahan, kemudian bila datang zaman Tan Sri Muhyiddin jadi menteri dia yang hapuskan PPSMI, hari ini Dr Mahathir cakap pula pasal nak kembalikan PPSMI jadi saya anggap itu sebahagian daripada janji-janji PH, esok lusa janji lain lagi," katanya setelah menyampaikan bantuan persekolahan di SMK Kuala Nerang hari ini.

Mahdzir yang juga anggota Majlis Tertinggi UMNO berkata, ketika ini pun sudah terdapat dua program di bawah Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris iaitu Program Imersif Tinggi (HIP) yang dilaksanakan di 10,000 sekolah dan Program Dua Bahasa (DLP) yang kini ada di 1,500 sekolah seluruh negara.

"Kalau PH nak buat program yang dia janji, itu hak dia, pada saya kita sudah ada program yang kita laksanakan sekarang ini dan kalau ada apa-apa kita nak buat ke hadapan lagi ia bergantung atas kesesuaian antara masyarakat, sekolah dan kemampuan kita kendalikan sesuatu program," katanya

No comments:

Post a Comment