Saturday, December 1, 2018

MCA TAK BAWA UNTUNG PUN KEPADA BN

KUALA LUMPUR, 1 Dis (Bernama) -- MCA akan memutuskan sekiranya ia akan kekal bersama dengan Barisan Nasional (BN), atau meninggalkannya, atau mungkin mendesak agar pakatan itu dibubarkan sahaja; pada perhimpunan agung tahunannya esok, kata Timbalan Presidennya Datuk Dr Mah Hang Soon.

Beliu berkata komuniti Cina berpandangan MCA harus meninggalkan BN walaupun MCA sebagai rakan pengasas kepada penubuhan pakatan BN sudah sekian lama mengharungi saat ‘susah-senang’ kewujudannya bersama dengan Umno dan MIC sejak negara mendapai kemerdekaan.

“Pada ketika BN dalam keadaan lemah susulah kekalahan teruk pada pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) lepas, persoalan kini adalah sama ada MCA harus meninggalkan BN, atau meminta agar BN dibubarkan selaras dengan kedudukan MCA sebagai angota pengasas kepda penubuhan BN. Ini adalah pilihan yang perlu diputuskan oleh anggota MCA untuk masa hadapannya,” katanya semasa berucap merasmikan perhimpunan agung tahunan Pemuda MCA di sini hari ini.

Ulasan saya, lebih baik MCA keluar dari BN kerana MCA bukannya parti mewakili masyarakat Cina. MCA tak bawa untung pun pada BN. MCA menang satu kerusi sahaja. Itu pun MCA bertanding di kawasan orang Melayu. Jadi tak ada makna MCA berada dalam BN. MCA bertanding guna lambang sendiri pada PRK Seri Kembangan pun ditolak oleh pengundi Cina. 

No comments:

Post a Comment