Sunday, February 10, 2019

HASANUDDIN LAWAT BEKAS EDITOR BM FREE MALAYSIA TODAY

SEMENYIH: Ahli parlimen Hulu Langat, Hasanuddin Mohd Yunus yang minum pagi bersama penduduk Fasa 9 Bandar Tasik Kesuma di kedai roti canai Pak Uda sempat meluangkan masa melawat bekas Editor Bahasa Malaysia, Free Malaysia Today (FMT), Mohd Zabidi Saidi yang diserang jantung pada 25 Disember lalu.

Zabidi yang sudah memasang stent di Hospital Serdang pada 23 Januari lalu semakin sihat dan beliau terharu dengan kunjungan Naib Presiden Parti Amanah tersebut ke rumahnya selama setengah jam.

Beliau ditemani isterinya berasal dari Batu Pahat, Johor dan pernah bertanding sebagai calon PAS di DUN Rengit pada PRU 1999, 2004 dan 2008. Pada PRU 2013 beliau tidak bertanding dan pada PRU 2018, beliau yang juga bekas Pengarah Agama FELDA bertanding di parlimen Hulu Langat sebagai calon PH telah menang dengan majoriti 25,424 undi. Hasanuddin mengalahkan bekas ahli parlimen PAS, Dr Che Rosli Che Mat dan calon BN, Azman Ahmad.

Beliau pernah belajar di Jordan dengan bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh dan bekas ADUN Batu Rakit, Khazan Che Mat. Walaupun mereka berlainan parti tetapi beliau rapat dengan Idris. Pernah ketika beliau bekerja sebagai pegawai agama FELDA, Idris menelefonnya minta Hasanuddin bawa Khazan ke Kuala Lumpur untuk cari peluang menyambung karier atau peluang perniagaan.

Beliau juga adalah waris bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Farid Wan Salleh  (bekas Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu) di mana mereka rapat walaupun berlainan parti. Malah ahli parlimen Hulu Terengganu, Datuk Rosol Wahid pernah belajar sekali di Kolej Islam Kelang.

Dalan pertemuan singkat ini Hasanuddin berkata PRK Semenyih merupakan pertembungan sengit antara PH dengan BN kerana BN sudah lama bertapak di Semenyih sedangkan PH baru merampas kerusi tersebut pada PRU Mei 2018.

"PH kena kerja kuat untuk kekalkan kemenangan," katanya lagi.

Zabidi menemui Hasanuddin buat kali pertama di parlimen pada tahun lepas. Pertemuan hari ini adalah kali kedua di antara mereka berdua.

No comments:

Post a Comment