Sunday, July 15, 2018

MUAR POTENSI JADI HAB PERTANIAN

MUAR, 14 JULAI (Bernama) -- Daerah Muar berpotensi dibangunkan sebagai hab pertanian memandangkan daerah ini mempunyai tanah yang luas, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub.

Beliau berkata antara sektor pertanian yang mempunyai potensi untuk dibangunkan di daerah Muar ialah tanaman herba, kelapa matag, durian dan kerang-kerangan.

"Saya akan melihat sendiri potensi-potensi ini dan akan mewujubkan pendekatan urus tadbir di peringkat kementerian dan jabatan dengan lebih terurus bagi membangunkan industri pertanian negara," katanya kepada pemberita ketika membuat lawatan ke Ladang Rempah Ratus dan Herba Nasuha di sini, hari ini.

Salahuddin berkata tanaman herba telah terbukti berjaya di Muar apabila terdapat ladang dan kilang herba di Ladang Rempah Ratus dan Herba Nasuha, manakala tanaman kelapa matag sesuatu yang perlu dibangunkan kerana potensinya yang sangat besar.

Katanya selain itu juga daerah ini mempunyai durian pelbagai varieti seperti Musang King dan IOI yang rasanya setanding dengan durian daripada Gua Musang dan Kuala Krai, Kelantan serta Bentong, Pahang.

No comments:

Post a Comment