Thursday, July 19, 2018

PUAD ZAKARSHI TAK PERLU CAKAP BANYAK



KUALA LUMPUR: Bekas ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Datuk Dr Puad Zarkashi hari ini melihat susunan Majlis Tertinggi (MT) Umno pilihan presidennya tidak membawa perubahan yang sepatutnya.

Kata Puad, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi juga memberi ruang hanya kepada penyokongnya saja dan mengetepikan pemimpin yang tidak sehaluan.

Menurutnya pelantikan MT Umno itu tidak dibuat berdasarkan merit, prestasi dan komitmen.

"Sebab itu ada yang merasakan beberapa nama yang sepatutnya tidak ada lagi dalam arus perdana pentadbiran Umno masih dikekalkan kerana diberi jawatan yang lain.

"Sebab itu imej barisan MT Umno dilihat tidak menjamin perubahan yang diharapkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ahmad Zahid mengumumkan pelantikan 10 orang untuk menganggotai MT Umno pada 14 Julai lalu. Seorang daripada mereka ialah bekas peguam negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali.

Apandi mengumumkan penolakan pelantikan itu kurang dari 24 jam selepas namanya diumumkan.


Ahmad Zahid juga menyerahkan jawatan setiausaha agung kepada Tan Sri Annuar Musa yang sebelum itu bertindak sebagai ketua penerangan.

Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pula asalnya setiausaha agung, kemudian diberi tanggungjawab sebagai bendahari.

Bekas menteri besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pula ditugaskan mengetuai Umno Perlis. Naib presiden ketiga Umno itu menjadi seorang daripada pemimpin yang bersikap agak lantang mengkritik kepimpinan parti sebelum itu.

Puad yang sebelum ini bercadang bertanding sebagai calon bebas dalam pilihan raya umum (PRU) lalu menambah Umno juga dilihat tidak ada pendirian jelas dalam isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Katanya langkah itu akan merenggangkan Umno dengan pertubuhan berkaitan budaya, bahasa serta cendekiawan lain.

"Sepatutnya Umno konsisten mempertahankan apa yang sudah termaktub dalam perlembagaan.

"Umno tidak patut takut dilabel sebagai parti perkauman atau rasis. Agenda Melayu yang diperjuangkan Umno adalah inklusif dan bertujuan untuk menyamaratakan padang permainan.

"Umno tidak rasis. Yang rasis adalah DAP," katanya.

Puad juga mendesak Ahmad Zahid segera menjelaskan hala tuju Umno kepada akar umbi parti.

Ketika ini kata bekas anggota parlimen Batu Pahat itu anggota Umno masih terumbang-ambing dan kebingungan kerana Zahid terlalu perlahan untuk menjelaskan hala tuju parti.

"Jika Ahmad Zahid berterusan membisu dia akan dilihat sebagai pemimpin tidak berkemampuan untuk membawa perubahan dan memenuhi tuntutan Umno Bangkit.

"Zahid mesti mengemukakan tawaran baru beliau untuk Umno dan rakyat.

"Dia sepatutnya bingkas dan pantas mengemukakan tawaran baru dan hala tuju parti setelah dipilih sebagai presiden baru Umno," katanya.

Kata Puad Umno kini perlu memulakan langkah dari awal seperti yang dilakukan parti itu 72 tahun lalu.

"Umno perlu bermula dari kosong, iaitu parti yang tidak ada kuasa sebagaimana Umno bermula tanpa kuasa pada 1946," katanya.

Ulasan saya, Puad tak perlu cakap banyak kerana beliau bukannya contoh pemimpin Umno yang baik. Setelah tidak dipilih sebagai calon BN pada PRU Mei lalu, beliau meletakkan jawatan sebagai Ketua Pengarah JASA.

Sebaliknya Zahid tidak pernah meninggalkan Umno walaupun pernah ditahan di bawah ISA dan dipaksa melepaskan jawatan ketua pemuda oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1998.

Zahid setia dengan Umno dan di zaman Pak Lah baru beliau dilantik sebagai timbalan menteri pelancongan sedangkan selepas menang jawatan ketua pemuda pada tahun 1996 beliau tidak diberi apa apa jawatan oleh Dr Mahathir Mohamad.

Apa sumbangan Puad kepada Umno Batu Pahat? Calon BN Batu Pahat dalam PRU baru baru ini kalah kerana disabotaj oleh Puad.

Oleh itu beliau tidak perlu kritik Zahid lambat mengemukakan hala tuju parti kerana beliau sedang merangkanya dengan barisan baru majlis tertinggi Umno. Sabarlah.

No comments:

Post a Comment