Wednesday, July 11, 2018

WAN AZIZAH CADANG ANWAR DILANTIK SEBAGAI SPEAKER DEWAN RAKYAT?



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menawarkan kepada bakal penggantinya Datuk Seri Anwar Ibrahim jawatan sebagai senator bagi menyertai pentadbiran kerajaan, kata Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

 Saifuddin mendedahkan cadangan itu dibuat pada 13 Mei, tiga hari sebelum pengampunan penuh diberikan kepada Anwar daripada sabitan liwat.

"Semasa Tun datang melawat Anwar, beberapa hari sebelum Anwar diberi pengampunan penuh saya berada dalam bilik itu bersama kedua-dua mereka.

"Tun Mahathir mempelawa Anwar untuk menjadi anggota pentadbiran dan dilantik sebagai senator. Anwar dengan sopan berkata oleh kerana Wan Azizah adalah TPM adalah lebih molek untuk dia tidak menjadi sebahagian anggota pentadbiran.

"Maksudnya pada waktu itu Tun berpendapat dia mahu melibatkan Anwar dan jalannya ada dua - sama ada senator atau dia bertanding sebagai MP.

"Dia (Anwar) mengucapkan terima kasih kepada Tun sambil dia menyebut "Tun, the stage is yours, you should be the one who run the show'".

"Maknanya dia memberikan kepercayaan penuh dan sokongan penuh kepada Tun," tambah anggota parlimen Kulim Bandar Baharu itu.

Katanya lagi, apabila Mahathir bertanya mengenai rancangan ketua umum PKR itu selepas ini, Anwar berkata beliau akan ke luar negara untuk memberikan syarahan dan menjelajah seluruh negara bagi mengucapkan terima kasih kepada pengundi kerana menyokong Pakatan Harapan (HARAPAN).

Sebelum ini, Anwar menegaskan beliau akan kembali dalam politik sebagai anggota Dewan Rakyat namun enggan melakukannya melalui pilihan raya kecil di kerusi Pandan yang dimenangi oleh isterinya yang kini memegang jawatan timbalan perdana menteri.

Walaupun status senator dikira sebagai anggota parlimen, kebiasannya ia diihat sebagai 'pintu belakang' untuk menyertai pentadbiran kerajaan.

Bagaimanapun tidak diketahui tempoh sebenar Anwar untuk kembali ke Parlimen dan seterusnya menggantikan Mahathir sebagai perdana menteri kelapan seperti yang dirancang.

Ketika beliau dibebaskan selepas menjalani hukuman 39 bulan penjara atas sabitan liwat pada 16 Mei, Anwar berkata beliau tidak akan tergesa-gesa untuk kembali semula dalam politik.

Tiga minggu kemudian, bekas timbalan perdana menteri itu dilaporkan berkata beliau akan kembali ke Parlimen dalam beberapa bulan dan proses itu mungkin akan dipercepatkan.



Saifuddin berkata PKR tidak menetapkan tempoh masa untuk Anwar kembali ke politik dan ia tidak perlu berbuat demikian.

"Dia berada dalam kerajaan sejak 80-an. Seperti mana kita tak meletakkan tempoh masa kepada Tun, kita juga tidak meletakkan tempoh masa kepada Anwar.

"Dia boleh tetapkan sendiri, dia nak buat pilihan raya kecil ke, di mana ke (bertanding), dia akan tentukan," kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna itu.

"Sebaliknya seluruh anggota parlimen PKR diminta oleh Anwar dan Wan Azizah memberikan sokongan dan dukungan kepada Tun dan kerajaan untuk mentadbir dengan tenang dan yakin," tambah Saifuddin.

Anwar kini berada di Turki untuk menjalani pembedahan bahu dan telah selesai menjalani pembedahan tulang belakang.

Sementara itu, Saifuddin juga menafikan dakwaan terdapat lobi dalam PKR yang menjadi punca mengapa 25 anggota kabinet mengangkat sumpah hampir 10 minggu selepas HARAPAN memenangi pilihan raya umum 9 Mei.

"Tak betul dan sangat tidak adil (dakwaan itu) kepada PKR.

"Perdana menteri meminta setiap parti memberikan nama dan meminta kepada pemimpin dalam Majlis HARAPAN bahawa berikan kepercayaan bahawa ini adalah prerogatif beliau sebagai perdana menteri.

"Tidak ada sebarang lobi daripada parti PKR, daripada Anwar, Wan Azizah dan saya sendiri, tidak ada sebarang lobi. Kita serahkan sepenuhnya kepada Tun Mahathir," katanya.

Saifuddin berkata beberapa nama yang dikemukakan oleh PKR juga tidak diterima masuk dalam kabinet.

"Ada yang dapat dan ada yang tidak dapat. Perkara yang sama juga berlaku kepada DAP dan AMANAH," jelas beliau.

Beliau juga ditanya sama ada nama Azmin terdapat dalam senarai tersebut.

"Azmin pada waktu itu menteri besar Selangor, pada masa senarai diangkat dan parti menyerahkan kepada perdana menteri, Azmin menteri besar Selangor.


"Parti jelas di situ kerana menteri besar tidak boleh jadi menteri. Takkanlah PKR terlalu bodoh, kamu menteri besar dan takkanlah kamu tak tahu perlembagaan negara kita," katanya.

Menurut Saifuddin, kedudukan Azmin dalam kabinet merupakan kehendak dan hak prerogatif perdana menteri.

Pada masa ini PKR memiliki enam anggota kabinet daripada 28 anggota dan secara sepintas lalu, kebanyakannya mereka dilihat dengan kumpulan Azmin.

"Pandangan saya yang dapat jawatan menteri adalah geng PKR," katanya yang menolak dakwaan bahawa parti itu berpecah kepada kumpulan Azmin dan naib presidennya, Rafizi Ramli.

Ulasan saya, Anwar enggan dilantik senator tetapi kenapa Wan Azizah mencadangkan nama Anwar Ibrahim sebagai Speaker Dewan Rakyat. Takkan bakal Perdana Menteri mahu menerima jawatan tersebut kerana biasanya Speaker dilantik dari kalangan yang sudah bersara dari politik.

No comments:

Post a Comment