Sunday, September 23, 2018

NIKMATI MAKANAN SABAH DAN SARAWAK SETIAP HARI SABTU DI PASAR BORNEO DI SERI KEMBANGAN



SERI KEMBANGAN, 23 Sept (Bernama) -- Anda penggemar makanan dari Sabah dan Sarawak? Jika ya, kini anda tidak perlu lagi menaiki kapal terbang merentasi Laut China Selatan untuk menikmati hidangan kegemaran.

Sebaliknya, pergi sahaja ke Pasar Borneo di Seri Kembangan yang diadakan setiap hari Sabtu, bermula 7 hingga 11 pagi. Puluhan jenis makanan dari Negeri Di Bawah Bayu dan Bumi Kenyalang pastinya membuat anda terliur.

Antara yang menjadi tumpuan semestinya menu popular kek lapis Sarawak, mi kolok, ‘sayap’ ayam Sabah, kuih penjaram, pes laksa Sarawak, kuih cincin, keropok amplang serta buah dan aiskrim bambangan.

Lebih menarik pengunjung pasti teruja melihat deretan kedai menjual produk dan makanan yang jarang didapati di Semenanjung

Seperti Ketular, Undai rumpung (udang salai), biskut King Kong (dari sagu dan kelapa), Upak Lalis, pucuk miding, Kasam Ensabi (makanan tradisi kaum Iban), cucur buah Tarap, lada hitam Sarawak, Sago Sarawak @Leko Sagu, dan ini, Sanape kelupis.

Bagi penduduk Semennjung ia semestinya satu pengalaman baharu mengenali makanan dari Sabah dan Sarawak dan bagi penduduk Sabah dan Sarawak yang bermastautin di Semenjung pula semestinya mengubat kerinduan mereka terhadap kampung halaman

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment