Tuesday, November 14, 2017

KURANG AJAR HOTEL LARANG KAKITANGANNYA BERTUDUNG

KUALA LUMPUR, 14 Nov (Bernama) -- Dasar larangan bertudung bagi wanita Islam yang bekerja di barisan hadapan sektor perhotelan di sesetengah rangkaian hotel di negara ini adalah satu diskriminasi, tindakan kurang ajar dan tidak bertanggungjawab.

Menegaskan demikian, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata sebarang larangan seumpama itu melanggar Perlembagaan Malaysia.

"Di setiap negara ada undang-undang tubuh, basic law, mana-mana aktiviti yang dilakukan di negara itu tidak boleh bertentangan dengan perlembagaan negara terbabit.

"Ini merupakan satu bentuk diskriminasi kerana dalam Perlembagaan jelas menyatakan bahawa tidak boleh berlaku diskriminasi atas apa-apa alasan sekalipun sama ada agama, bangsa, bahasa dan lain-lain," katanya kepada pemberita selepas majlis pra-pelancaran Festival Kraf Antarabangsa (KLICF) 2017 di bangunan Parlimen, hari ini.

Beliau merujuk kepada kenyataan Pengerusi Persatuan Hotel-Hotel Malaysia (MAH) Samuel Cheah Swee Hee bahawa dasar itu diamalkan rangkaian hotel antarabangsa yang menggunakan prosedur operasi standard (SOP) bagi pemakaian uniform di semua rangkaian hotel mereka di seluruh dunia

No comments:

Post a Comment