Thursday, October 11, 2018

GRADUAN UCAM DISERU LAKUKAN ANJAKAN PARADIGMA

SERDANG: Para graduan Kolej Universiti Agrosains Malaysia (UCAM) diseru  melakukan anjakan paradigma dalam industri pertanian masa kini.

Menurut Naib Canselor UCAM, Prof Datuk Dr Faridah Hanam Mohd Rashid, kita tidak boleh lagi mengadaptasi cara lama  dan konvensional.

"Demi masa depan negara khususnya soal keterjaminan makanan, kita harus memikirkan persoalan yang serius ini," katanya ketika berucap di majlis konvokesyen kali ke 17 UCAM di Dewan Besar, UPM pagi tadi.

Katanya lagi, para graduan UCAM diajar dalam pengetahuan diagnostik dan praktikal yang membolehkan mereka menimba pengalaman di lapangan sekaligus akan meningkatkan tahap keyakinan mereka untuk menghadapi masyarakat luar.

Hari ini seramai 730 orang graduan menerima ijazah sarjana muda, diploma dan sijil dan tahun ini  merupakan tahun pertama bagi penerima ijazah sarjana muda pengurusan langskap dan sarjana muda teknologi perniagaan dengan kerjasama UniKL.

"Sejak beroperasi pada tahun 2000,UCAM telah melahirkan lebih 10,000 orang graduan dan 85 peratus graduan mendapat pekerjaan.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ketua Pengarah RISDA, Datuk Wan Ahmad Shabri Zainuddin Wan Mohamad.

Dr Faridah berkata pertanian adalah perniagaan dan graduan tidak sepatutnya menjadi job seeker tetapi job creator kerana industri pertanian mampu membuka peluang pekerjaan kepada para graduan.

Katanya lagi, UCAM akan terus memainkan peranan penting untuk membangunkan ,modal insan anak-anak pekebun kecil RISDA.

No comments:

Post a Comment