Monday, October 22, 2018

RAKYAT MEMANG MAHU ANWAR JADI PM TAPI OLEH KERANA MASA ITU ANWAR DALAM PENJARA TERPAKSA UMUM NAMA MAHATHIR





SHAH ALAM, 22 Okt (Bernama) -- Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan beliau tetap berpegang kepada janji bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengambil alih kepimpinan negara selepas beliau berundur kelak.

Bagaimanapun beliau menyerahkan kepada rakyat untuk menentukan siapa individu yang layak menjadi penggantinya.

“Saya tidak dapat tidak akan pergi, tentu akan ada pengganti…kalau orang ramai nak Datuk Seri Anwar Ibrahim (sebagai perdana menteri) mereka berhak dapat dia. Saya tidak boleh jamin (bakal pengganti menjadi perdana menteri yang baik) macam saya dulu pilih Abdullah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) saya ingat dia baik tapi tengoklah apa dia buat.

“Begitu juga Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) anak Tun Abdul Razak, tetapi tengoklah…tetapi setakat ini, janji saya selepas saya letak jawatan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengambil alih, terpulang pada rakyat untuk tentukan,” katanya pada program Bicara Minda di Dewan Karangkraf di sini, hari ini.

Turut hadir isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

"Ada mirip pemikiran sosialisme, ada liberalisme. Jadi saya terpaksa terjemahkan sesuatu perkara ini untuk disesuaikan dengan pelbagai aliran pemikiran yang ada,” katanya.

Dr Mahathir turut menarik perhatian bahawa ketika beliau menjadi perdana menteri pada 1981, keadaan kerajaan serta negara berada dalam keadaan tersusun, di mana ketika itu beliau hanya membuat keputusan dan jentera kerajaan akan membuat kerja.

Namun, beliau berkata sebaliknya berlaku ketika ini apabila kerajaan yang ditinggalkan pentadbiran terdahulu sangat teruk.

Perdana menteri juga menyifatkan dakwaan bahawa PH adalah anti Islam serta pendukung liberal dibuat oleh musuh kerajaan.

Menyentuh mengenai kebebasan media, Dr Mahathir berkata media kini lebih bebas berbanding ketika pentadbiran kerajaan terdahulu.

Perdana menteri turut menegaskan beliau bukan seorang pendendam kerana jika berperasaan sedemikian, sudah tentu beliau tidak boleh bekerjasama dengan banyak pihak.


“Saya (kini) bekerjasama dengan orang yang dulu panggil saya ‘mahazalim’ ‘mahafiraun’ itu pun saya berbaik dengan mereka,” katanya.

Dalam perkembangan lain, ditanya sama ada negara mampu mencapai Wawasan 2020 iaitu menjadi negara maju menjelang tahun 2020, perdana menteri berkata proses pembangunan negara akan mengambil masa meskipun kerajaan mempunyai cara untuk mempercepatkannya.

Ini kerana, menurut beliau, negara telah kehilangan masa antara 13 dan 14 tahun berikutan kegagalan kerajaan sebelum ini melaksanakan usaha bagi mencapai wawasan itu, sebaliknya bertindak mengubah dan meminda dasar sedia ada.

“Maka itu kita tidak boleh capai matlamat yang kita susun, jadi sekarang kita nak kembali dengan tambahan industri baru, pendekatan baru, kecekapan lebih tinggi. Dengan itu mungkin kita dapat capai Wawasan 2020 tetapi mungkin pada tahun 2025,” katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment