Friday, August 11, 2017

POLIGAMI BUKAN SEBAB PRESTASI WAKIL RAKYAT MEROSOT



PASIR MAS 11 Ogos - Rakyat di negeri ini perlu menolak calon wakil rakyat yang berpoligami pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU 14).


Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Dr. Ibrahim Ali berkata, kebanyakkan wakil rakyat yang berpoligami dilihat lebih banyak tertumpu kepada soal peribadi daripada memikirkan soal kepentingan rakyat yang telah memilih mereka.


Menurutnya, keadaan tersebut menyebabkan rakyat terkontang-kanting ketika mereka sedang berdepan kesukaran.

“Bagi saya soal peribadi calon perlu diambil serius oleh rakyat pada pilihan raya dan bukan hanya melihat kepada lambang atau parti sahaja.


“Nak pilih pemimpin, biarlah mereka yang cakna dan sanggup mengorbankan masa pada rakyat,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Perkasa Bersama Penduduk di Pengkalan Pasir di sini hari ini.

Dalam majlis tersebut, Ibrahim turut menyerahkan sumbangan beras kepada penduduk kampung.

Ulasan saya, soal wakil rakyat berpoligami tidak jadi masalah kepada rakyat jika wakil rakyat tersebut pandai menguruskan masa.

Malah kita lihat bagaimana Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin ummah turut mengamalkan poligami tetapi ia tidak menjadi masalah kepada umat Islam.

Oleh itu apa yang disarankan oleh Ibrahim Ali tak perlu dibesar-besarkan kerana tidak ada bukti poligami menjadikan prestasi wakil rakyat itu merosot. Sebaliknya poligami seharusnya jadi penyelesaian kepada masalah sosial seperti menyimpan perempuan secara tidak sah.

Sepatutnya sebagai wakil rakyat yang ada kemampuan maka soal poligami tidak harus dijadikan isu.



No comments:

Post a Comment