Friday, June 14, 2019

CADANGAN TAMRIN SUPAYA TYT DARI ANAK MELAKA BELUM DIBINCANG

MELAKA, 14 Jun (Bernama) -- Perkara mengenai pelantikan jawatan Yang Dipertua Negeri Melaka yang baharu daripada anak Melaka masih belum dibincangkan setakat ini, kata Ketua Menteri Melaka Adly Zahari.

Beliau berkata pihaknya juga belum membincangkan soal untuk mencadangkan lanjutan tempoh lantikan Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Dr Mohd Khalil Yaakob, atau mencadangkan calon bagi mengantikan Mohd Khalil yang bakal tamat tempoh lantikannya tahun depan.

"Perkara berkenaan tidak pernah dibincangkan lagi, masih tiada keperluan lagi buat masa ini," katanya pada sidang media selepas program Hari Bertemu Rakyat di Seri Bendahara, Ayer Keroh di sini hari ini.

Beliau ditanya mengenai cadangan Datuk Mohd Tamrin Ghafar, bekas Anggota Parlimen Batu Berendam juga anak bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Abdul Ghafar Baba, pada 6 Jun lepas mengenai jawatan Yang Dipertua Negeri Melaka dalam kalangan anak Melaka.

Beliau juga ditanya mengenai hakikat bahawa sejak negara Merdeka pada 1957, anak Melaka tidak pernah dilantik ke jawatan tertinggi negeri ini iaitu Yang Dipertua Negeri Melaka.

"Kita tahu Datuk Mohd Tamrin ada menyatakan pandangan ini, tetapi kita di peringkat negeri belum membincangkan lagi pandangan-pandangan ini kerana buat masa ini belum ada keperluan untuk kita membincangkan perkara itu," kata Adly.

Beliau berkata kriteria individu yang akan memegang jawatan Yang Dipertua Negeri Melaka itu akan dilihat semula daripada faktor bagaimana seseorang itu dilantik memegang jawatan berkenaan sebelum ini di samping melihat apakah keperluan negeri dalam pelantikan itu.

Bagaimanapun ketika ditanya mengenai kriteria anak Melaka akan dimasukkan atau sebaliknya, beliau berkata, "Tak pasti saya belum ada kepastian syarat-syarat itu harus dimasukkan".

Pada 27 Mei 2016, Mohd Khalil mengangkat sumpah sebagai Yang Dipertua Negeri Melaka bagi penggal keempat. Tempoh sepenggal sebelum ini adalah selama empat tahun.

Mohd Khalil yang berasal dari Kuantan, Pahang pertama kali mengangkat sumpah jawatan itu pada 4 Jun 2004 bagi menggantikan Tun Syed Ahmad Syed Mahmud Shahabudin. Isteri Mohd Khalil iaitu Toh Puan Zurina Kassim berasal dari Duyong, Melaka.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment