Monday, June 10, 2019

PEMIMPIN PKR PERTIKAI PELANTIKAN LATHEEFA KOYA



PULAU PINANG – Pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh menghakis keyakinan rakyat terhadap ketelusan, keadilan dan reformasi institusi seperti yang dijanjikan Pakatan Harapan (PH) menerusi manifestonya.



Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, Datuk Abdul Halim Hussain berkata, rakyat kini sedang memerhati dan pemimpin PH perlu menunjukkan kesepakatan khususnya dalam pelantikan membabitkan jawatan utama.


Tambah beliau, meskipun pemilihan Latheefa memenuhi kriteria, namun proses pelantikannya perlu telus dan melalui prosedur serta manifesto PH.

Sehubungan itu, jelasnya, pelantikan pegawai kanan terutama bagi jawatan di dalam SPRM perlu melalui jawatankuasa pemilihan Parlimen.

“PH perlu serius untuk melaksanakan agenda reformasi seperti yang dijanjikan menerusi manifesto dan perlu menjelaskan kepada rakyat sekiranya terdapat janji yang tidak dapat ditunaikan.

“Kita tidak boleh menempuh Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) dengan manifesto baharu ketika kita mengabaikan serta gagal melaksanakan janji dalam manifesto PRU-14,” katanya kepada pemberita di sini.

Abdul Halim yang juga Exco kerajaan negeri menyertai beberapa pemimpin PKR lain yang mempertikai kuasa veto Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam pelantikan Latheefa.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Setiawangsa yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat Pusat PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad dan Ahli Parlimen PKR Wangsa Maju, Datin Dr. Tan Yee Kew antara yang lantang mempersoal pelantikan itu sehingga mempromosikan kempen mendesak Latheefa meletakkan jawatan menerusi petisyen internet.


Malah, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri meminta Dr. Mahathir memberi penjelasan sewajarnya berhubung keputusan tersebut memandangkan bukan sahaja didakwa tidak bertepatan dengan manifesto PH dan Akta SPRM, tetapi turut tidak dimaklumkan kepada Kabinet.

No comments:

Post a Comment