Monday, June 17, 2019

PERANAN JURURAWAT TETAP PENTING WALAUPUN TEKNOLOGI CANGGIH



PUTRAJAYA, 18 Jun (Bernama) -- Peranan jururawat dalam sistem kesihatan tidak pernah terpinggir di sebalik kecanggihan teknologi terutamanya dalam aspek profesionalisme dan kesabaran yang dipamerkan terhadap pesakit, kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye.



Menurutnya, teknologi canggih membolehkan pesakit memantau secara dalam talian dan ‘sedikit sebanyak’ telah mengalihkan peranan jururawat.



"Walaupun bergantung kepada alat-alat canggih, jangan kita ketepikan peranan jururawat yang asas iaitu ‘caring attitude’ (sikap mengambil berat)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Kejururawatan 2019 sempena sambutan Hari Jururawat dan Hari Bidan, di sini hari ini.



Menurutnya, seramai 129,925 jururawat dan bidan berdaftar di negara ini merupakan enjin penting kepada sistem penyampaian kesihatan terhadap masyarakat.



Berikutan perkembangan teknologi, katanya jururawat Kementerian Kesihatan turut melakukan perkembangan yang bersesuaian seperti memberi perkhidmatan penjagaan kejururawatan di rumah selepas pembedahan dan bersalin, serta perkhidmatan bergerak dari rumah ke rumah.



Hari Bidan dan Hari Jururawat disambut pada 5 Mei dan 12 Mei setiap tahun bagi menghargai jasa dan perkhidmatan yang diberikan kepada masyarakat. Tema Hari Bidan bagi tahun ini adalah 'Midwives: Defenders of Women's Rights', manakala tema Hari Jururawat pula 'Nurse: A Voice to Lead - Health for All'.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment