Monday, September 17, 2018

BINA RUMAH HARGAI PELAKON KLASIK NORDIN AHMAD



SABAK BERNAM, 16 Sept (Bernama) -- Bagi mengenang dan menghargai bakat pelakon Melayu klasik Allahyarham Nordin Ahmad dalam industri lakonan dan perfileman negara, sebuah rumah diberi nama 'Rumah Nordin Ahmad' diwujudkan di Kampung Tebuk Haji Yusof, Sungai Besar di sini.

Rumah dua tingkat yang mempunyai dua bilik itu, dibina dengan kerjasama Kelab Filem dan Muzik Melayu dan pertubuhan Komuniti Rumah Kayu, Sungai Besar.

Wakil Kelab Filem dan Muzik Melayu, Hidir Ali Razali berkata rumah berkenaan mempunyai ciri hampir sama dengan rumah asal pelakon klasik 50-an itu.

"Secara peribadi, saya sendiri mengagumi bakat lakonan Allahyarham dan apabila Komuniti Rumah Kayu bertemu dengan saya dan berhasrat mewujudkan Rumah Nordin Ahmad di tanah milik mereka di sini, dua tahun lepas, saya sangat teruja untuk beri komitmen dalam perkara itu.

"Walaupun figura ini anak kelahiran Kampung Kota, Permatang Pasir, Pulau Pinang, apabila ada komuniti di Selangor yang berbesar hati mewujudkan satu tempat sebagai mercu tanda yang boleh kita kenang siapa itu Nordin Ahmad, bagi saya itu sangat bermakna, " katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan 'Rumah Nordin Ahmad', hari ini.

No comments:

Post a Comment