Friday, May 17, 2019

DATUK ROHAIZAT DITAHAN KERANA TIPU PELABUR



KLANG - Polis berjaya membanteras kegiatan penipuan skim pelaburan yang dipercayai tidak wujud menerusi penahanan tiga suspek baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Shamsul Amar Ramli berkata, pada 5 Mei lalu, pihaknya telah melakukan pemeriksaan di sebuah bilik hotel sekitar Bukit Tinggi, Klang dan menahan seorang suspek yang merupakan ejen kepada sindiket pelaburan tidak wujud dikenali sebagai World Strect Bcom (WSB) atau Pelaburan Jasman.

Beliau berkata, selepas soal siasat dijalankan, suspek terlibat telah membawa polis ke rumah suspek kedua yang terletak di Kampung Baru Subang pada hari yang sama.

"Ketika di sana, polis berjaya membuat tangkapan kedua ke atas suspek yang dikenali sebagai Datuk Rohaizat.

"Dan menerusi soal siasat dia turut mendedahkan suspek utama skim pelaburan tersebut yang dikenali sebagai Adnan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan hari ini.


Mengulas lanjut, Shamsul Amar berkata, pada 8 Mei polis telah menahan suspek utama terbabit di Kampung Pauh Kubur, Kelantan dengan berpandukan kepada maklumat yang diberikan sebelum ini.

Beliau berkata, modus operandi yang digunakan oleh ejen pelaburan ini adalah dengan meminta mangsa untuk melabur sehingga RM1,000 dan dijanjikan pulangan sehingga RM1 bilion atas nama WSB untuk tempoh beberapa tahun.

Polis turut merampas tiga buah kereta mewah bagi membantu siasatan.

"Malah suspek juga turut mempamerkan barangan mewah bagi menarik perhatian dan meyakinkan mangsa-mangsa mereka," katanya.

Dalam pada itu, Shamsul Amar berkata, menerusi semakan di Bank Negara Malaysia (BNM) juga mendapati WSB atau pelaburan Jasman itu tidak wujud dan tidak pernah didaftarkan.


Beliau berkata, pihaknya turut merampas sejumlah 42 pelbagai jenis barangan untuk siasatan lanjut antaranya seperti kereta mewah, jam tangan mewah, wang tunai, beg tangan dan lain-lain lagi.

"Jumlah kerugian adalah mencecah jutaan ringgit dan polis menganggarkan sekitar 2,000 orang mangsa telah ditipu sejak tahun 2016 lalu oleh skim pelaburan ini," katanya.


Selain itu, Shamsul berkata, suspek pertama dan kedua ditahan reman sejak 6 Mei lalu sehingga hari ini manakala suspek ketiga pula ditahan sejak 11 Mei sehingga Rabu ini.




Tambah beliau, polis juga kini sedang giat mengesan empat lagi ejen skim pelaburan tersebut bagi membantu siasatan berhubung kes tersebut.




"Kesemua suspek akan didakwa selepas ini dan mana-mana mangsa yang melabur dalam pelaburan tidak wujud ini diminta untuk tampil bagi membuat laporan dan membantu siasatan polis," katanya.







No comments:

Post a Comment