Sunday, May 5, 2019

HUJAN TAK HALANG RAKYAT BERHIMPUN BERHAMPIRAN KOMPLEKS SOGO



KUALA LUMPUR 4 Mei - Walaupun cuaca mendung dan menunjukkan tanda-tanda hendak hujan tidak menghalang hampir 5,000 peserta pelbagai peringkat umur untuk berhimpun pada Himpunan Pertahankan Kedaulatan Islam dan Perlembagaan berhampiran Kompleks Sogo di sini hari ini.


Kesemua peserta dilihat bersabar menunggu pada perhimpunan itu dan sepakat mengenakan pakaian serba putih yang melambangkan kesucian Islam.

Himpunan bermula dari Masjid Jamek Kuala Lumpur pada kira-kira pukul 1.30 tengah hari tadi dan para peserta turut menunaikan solat Zuhur secara berjemaah.

Kemudiannya, perarakan bermula dari masjid berkenaan sehingga ke pekarangan Jalan Tuanku Abdul Rahman berhampiran Kompleks Sogo.

Laungan takbir gema berkumandang di sepanjang perarakan diadakan serta diselangi slogan;

Hidup hidup!, hidup Islam!, bangkit bangkit!, bangkit ummah!.

Himpunan itu turut disertai Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki;Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah;dua Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan dan Datuk Lokman Noor Adam serta Naib Ketua UMNO Bahagian Seputeh, Datuk Mohd. Razlan Rafii.

Sementara dari Pas disertai Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Himpunan Pertahankan Kedaulatan Islam dan Perlembagaan dianjurkan Gerakan Pembela Ummah.


Kira-kira 1,000 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) termasuk dua parti politik iaitu Pas dan UMNO menunjukkan komitmen untuk menyertai perhimpunan tersebut.

No comments:

Post a Comment