Wednesday, May 8, 2019

PENGGUNA JET PERIBADI ATAU HELIKOPTER DIKENAKAN LEVI PELEPASAN

KUALA LUMPUR, 8 Mei (Bernama) -- Levi pelepasan dicadang dikenakan kepada mana-mana individu yang keluar dari negara sepertimana diumum dalam Belanjawan 2019, dicadang dikuat kuasa mulai 1 Julai ini, Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Amiruddin Hamzah ketika membentangkan Rang Undang-Undang (RUU) Levi Pelepasan 2019 untuk bacaan kali kedua bagaimanapun menegaskan bahawa levi itu hanya akan dikenakan kepada mereka yang menggunakan pengangkutan udara sahaja.

Beliau berkata ini termasuk melibatkan jet peribadi atau helikopter, sama ada secara sewa khas ataupun ‘chartered’.

“Pengecualian akan dikenakan kepada orang yang meninggalkan Malaysia dengan berjalan kaki atau memandu sendiri kenderaan, seperti motosikal, kereta, (menaiki) bot, feri, memandu sendiri kapal terbang atau anak kapal ataupun krew kabin yang sedang bertugas.” katanya pada persidangan Dewan Negara, di sini hari ini, sebelum RUU berkenaan diluluskan dengan suara majoriti.

Beliau berkata kadar levi dicadang adalah RM20 bagi mereka yang keluar ke negara ASEAN dan RM40 ke negara lain, namun terdapat cadangan agar kadar itu disemak agar lebih bersifat adil, umpamanya mengambil kira kelas penerbangan penumpang.

“Sehubungan itu, kajian sedang dijalankan untuk tentukan kadar levi paling bersesuaian untuk dikenakan, dan cadangan kadar melalui kajian ini akan dikemukakan kepada jemaah menteri untuk kelulusan, sebaik diluluskan ia akan diwartakan,” katanya.

Amiruddin berkata pengecualian levi pelepasan turut diberikan kepada bayi berusia 24 bulan ke bawah, dan penumpang transit tanpa mengira tempoh transit.

Bagi pengecualian untuk mereka yang ke luar negara atas urusan agama, beliau berkata perbincangan lanjut akan dijalankan di peringkat jemaah menteri sebelum diputuskan.

Sementara itu, Dewan Negara turut meluluskan RUU Sivil (Pindaan) 2018 yang mencadangkan supaya kategori pihak boleh membuat tuntutan ganti rugi bagi kehilangan pendapatan, kecederaan diri dan juga kesedihan diperluaskan antara lain membolehkan Orang Kelainan Upaya menuntut ganti rugi selepas kematian penanggung.

Selain itu, RUU Cukai Jualan (Pindaan) 2019 yang juga diluluskan, yang memberi fokus kepada peruntukan penalti bagi sesuatu kesalahan bagi mana-mana orang yang mengelak cukai jualan ke atas barang bercukai diimport.

Turut diluluskan RUU Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2019, yang antara lain akan memperkenalkan cukai perkhidmatan digital pada kadar enam peratus yang akan turut dikenakan ke atas syarikat luar negara yang menawarkan perkhidmatan digital dalam negara.

Persidangan bersambung esok.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment