Sunday, May 19, 2019

GRAB LAKSANA KURSUS PSV PERCUMA TUTUP PERIUK NASI INSTITUT MEMANDU



    KUALA LUMPUR: Persatuan institut latihan memandu membantah keputusan kerajaan yang membenarkan syarikat e-hailing melaksanakan kursus lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) secara atas talian.

    Pengerusi (Pro-tem) Jawatankuasa Bertindak (Gabungan) Pusat Latihan Memandu Malaysia, Hanafi Mat Zin, berkata kerajaan tidak berbincang dengan institut latihan memandu terlebih dahulu sebelum membuat keputusan itu.

    "Kami ada kemudahan mencukupi, litar latihan moden, bilik kuliah serta pengajar berpengalaman. Malah kami menghabiskan kos yang banyak untuk menambah baik sistem dan kemudahan, seperti kehendak pihak berkuasa.

    "Tiba-tiba mereka beri kebenaran kepada syarikat yang tiada pengalaman dalam melaksanakan program ini dan meminggirkan sekolah memandu," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

    Hanafi berkata, pihaknya akan mengadakan mesyuarat pada 23 Mei ini untuk menentukan langkah seterusnya.

    Antara syarat yang ditetapkan kepada pemandu e-hailing ialah lesen SPV, pemeriksaan kesihatan, saringan rekod jenayah dan pemeriksaan kenderaan di Puspakom Sdn Bhd (Puspakom).

    Semalam, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata syarikat e-hailing boleh mengadakan kursus PSV atas talian selagi mengikut modul yang telah ditetapkan kementeriannya.

    Menurut The Star, beliau berkata demikian sebagai mengulas rungutan Persatuan Pemandu Grab Malaysia yang mendakwa sekolah memandu tidak dapat mengendalikan jumlah besar pemandu yang mahu mendapatkan lesen PSV, selain kosnya yang tinggi.

    Kerajaan akan mula menguatkuasakan peraturan baru, termasuk lesen PSV, pada Julai ini.

    No comments:

    Post a Comment