Saturday, July 7, 2018

FATAH LEBIH LAYAK DARI SUMALI JADI SETIAUSAHA KERJA UMNO



oleh Hidayat Fansyuri



KUALA LUMPUR: Nama Datuk Abdul Fatah Iskandar bukan nama asing dalam senario politik nasional khususnya Selangor.

Sepak terajang pembabitan politik beliau bukan setahun-dua.

Puluh tahun beliau terbabit dalam kancah politik di Selangor sejak zaman pemuda beliau.

Berkat kesungguhan dan tadbir urus di DUN Sijangkang beliau amat disenangi oleh Menteri Besar pada ketika itu iaitu Dr Mohd Khir Toyo akhirnya beliau dilantik menjadi Exco Selangor yang bertanggungjawab hal berkaitan kemudahan awam.

Bagaimanapun tahun 2008 setelah beberapa penggal menyandang ADUN Sijangkang nasib tidak menyebelahi beliau apabila tewas di DUN berkenaan kepada calon lawan dari PAS iaitu Dr Yunos Hairi.

Bagaimanapun Abdul Fatah bernasib baik apabila beliau di ‘sambar’ oleh Dr Ahmad Zahid untuk dilantik sebagai Setiausaha Politik beliau di KDN tidak lama selepas itu.

Tidak salah jika dikatakan sebagai orang kepercayaan Zahid, Fatah telah memainkan peranan penting di kementerian sehinggakan hubungan bos beliau dengan pemimpin politik di seluruh negara amat intim.

Malah lebih menarik lagi keramahan Fatah dengan pihak media masa membuatkan wartawan amat mudah membuat liputan berkaitan aktiviti Dr Ahmad Zahid sama ada di TPM atau KDN.

Oleh kerana itu desas desus mengatakan Abdul Fatah bakal dilantik sebagai Setiausaha Kerja di Ibu pejabat UMNO menggantikan Abd Rauf Jusoh seharusnya diberi sokongan oleh semua pihak.

Difahamkan antara nama lain yang dikaitkan dengan jawatan tersebut adalah Pegawai Khas kepada Dr Ahmad Zahid iaitu Datuk Mohd. Sumali Reduan yang bertugas di KDN sebelum ini. Sumber juga menyatakan beliau tidak sesuai untuk jawatan ini kerana dikatakan sukar untuk berurusan berbanding Abdul Fatah yang lebih mudah untuk dihubungi dan mempunyai hubungan baik dengan ahli UMNO setiap peringkat.

Sumber menyatakan Mohd Sumali hanya layak di peringkat bahagian walaupun beliau pernah menyandang jawatan setiausaha kerja Pemuda BN tidak lama dahulu.

Ahmad Zahid perlu bijak dalam membuat keputusan untuk jawatan Setiausaha Agung UMNO dan Setiausaha Kerja kerana jawatan inilah yang akan menghubungkan beliau dengan semua bahagian diseluruh negara.

Abdul Fatah selaku orang lama dan berpengalaman amat sesuai untuk mengisi Setiausaha Kerja UMNO diwaktu dan ketika ini.

Bekas TPM ini memerlukan orang yang memahami dirinya serta faham akan aliran tugas disandang kini iaitu Presiden UMNO.

Tidak syak lagi kalau diambil kira soal pengalaman dan kesetiaan kepada parti dan pemimpin Abdul Fatah lorang paling layak diberi kepercayaan oleh parti untuk duduk jawatan panas ini intuk tempuh 2018 hingga 2021.

No comments:

Post a Comment