Monday, March 6, 2017

AGONG BUKA SENDIRI PENUTUP BOTOL AIR KETIKA RASMI SIDANG PARLIMEN

KUALA LUMPUR, 6 Mac (Bernama) -- Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V, yang terkenal dengan imej sederhana dan tidak terlalu berprotokol, semalam
secara bersahaja membuka penutup botol air minuman semasa sedang bertitah merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen Ke-13 di Dewan Rakyat di sini.

Ketika bertitah, Seri Paduka berhenti seketika sambil mencapai botol air minuman dan memaklumkan kepada Dewan Rakyat tentang hasratnya mahu minum.

"Sekejap... minum air kejap deh (minum air sekejap ya),"titah Seri Paduka ringkas selepas mencapai air botol mineral, membuka penutupnya dan meminumnya.

Aksi spontan Seri Paduka, yang disiarkan semasa siaran langsung menerusi saluran televisyen RTM1 dan skrin televisyen sekitar Parlimen, turut membuatkan ramai Anggota Parlimen tersenyum.

Sultan Muhammad V antara lain bertitah menegaskan bahawa isu pembangunan perumahan, pendidikan, kesihatan dan keselamatan perlu terus diberi perhatian kerajaan agar rakyat tidak terus terbeban dengan peningkatan kos sara hidup dan terpinggir dengan arus pembangunan.

Persidangan Dewan Rakyat akan berlangsung selama 20 hari hingga 6 April ini sebelum tumpuan beralih kepada persidangan Dewan Negara selama 10 hari dari 17 April hingga 27 April.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment