Thursday, March 30, 2017

SIAPA WAKILI DUN KIJAL?

KEMAMAN: Datuk Seri Ahmad Said telah menjadi ADUN Kijal sejak PRK 1990 lagi pada bulan Ogos. Inii bermakna sudah 22 tahun beliau mewakili rakyat Kijal (kecuali 1999-2004). Beliau dikatakan mahu berpindah ke kerusi parlimen Kemaman pula.

Beliau dikatakan mahu bekas Pengarah APMT, Cikgu Roshaili sebagai penggantinya, Cikgu Roslaili Taha adalah bekas Setiausaha Penyelaras DUN Kijal. Selain Cikgu Roslaili, beberapa nama turut disebut sebagai calon BN untuk DUN Kijal iaitu Kamarudin Ali, Haji Yahya Mohamad dan Haji Anuar Awang.

Kamarudin adalah ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kemaman pernah bertanding Ketua Pemuda bahagian pada tahun 2008 tetapi kalah kepada Hisham Zubir. Beliau kini adalah pegawai Seranta EPIC yang dikatakan bertugas untuk menjaga politik MB di Kemaman.

Haji Yahya Mohamad juga adalah ahli jawatankuasa bahagian juga. Beliau adalah Timbalan Yang Dipertua Dewan Perniagaan Melayu Terengganu dan Bendahari Koperasi Pembangunan Kemaman Berhad yang dikatakan membayar dividen tertinggi 20 peratus kepada ahli koperasi.


Jika Haji Yahya dipilih sebagai calon, beliau boleh diterima oleh Ahmad Said kerana beliau bukan tokoh kontroversi seperti Kamarudin Ali yang tidak boleh diterima oleh penyokong Ahmad Said. Manakala ramai yang mahu melihat pengganti Ahmad Said terdiri daripada pegawai TCS juga kerana Ahmad Said adalah bekas pegawai TCS.

Setiausaha Majlis Perbandaran Kemaman (MPK), Haji Anuar Awang disebut juga nama sebagai calon tetapi menantu bekas ADUN Kijal itu tidak berminat menjadi wakil rakyat. Malah nama Wan Hisham Wan Hamid pegawai khas ADUN Kijal turut disebut sebagai calon selain dari Cikgu Roshaili, Kamarudin Ali, Haji Yahya Mohamad dan Haji Anuar Awang.

Terpulang kepada pucuk pimpinan untuk memilih siapa sebagai calon kerana kerusi DUN Kijal tetap jadi milik BN tak kira siapa calonnya.

No comments:

Post a Comment