Wednesday, March 29, 2017

MAT AWANG TERA DAN MAT DALAM AWANG SUDAH BERDAMAI?

KEMAMAN: Dua orang tokoh politik ini  mempunyai nama yang hampir sama iaitu Pegawai Pembangunan DUN Chukai, Datuk Mohamad Awang Tera dengan Pegawai Khas Menteri Besar, Mat Dalam Awang.

Mat Awang Tera (MAT) adalah bekas ADUN Chukai selama dua penggal dari tahun 2004 hingga 2013 manakala Mat Dalam Awang (MDA) adalah bekas Pengerusi Tetap Umno Bahagian Kemaman (2000-2004) yang menentang ketua bahagian, Datuk Seri Ahmad Said pada pemilihan bahagian pada tahun 2013.

MDA yang menggunakan slogan "menentang kemungkaran" kalah dalam pemilihan tersebut tetapi akhirnya Mat Said kehilangan jawatan Menteri Besar Terengganu setahun kemudian. Beliau digantikan oleh Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman yang kemudiannya melantik MDA sebagai pegawai khasnya.

MDA juga admin grup whatsapp Kemamang Kite (KK) yang dinaungi oleh bekas Naib Ketua Umno Bahagian Kemaman, Datuk Mohamed Rahim Husin (2000-2008). Bulan lepas KK mahu mengadakan program Fiesta Kemaman Kite di Padang Astaka. KK menjemput Menteri Besar untuk merasmikannya tetapi di saat saat akhir Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) membatalkan fiesta tersebut kerana kononnya ada orang politik Umno yang sabotaj program tersebut.

Nama MAT disebut sebut sebagai orang yang sabotaj program tersebut yang menyebabkan seluruh ahli grup whatsapp KK marah kepada beliau. Tiga malam lepas MB telah memanggil MAT dan MDA berdamai di Hotel Primula sempena sidang Dewan Undangan Negeri yang berlangsung selama tiga hari. Gencatan senjata di antara mereka berdua sudah pasti petanda baik untuk merampas kerusi DUN Chukai.

Jika mereka bersatu tanpa memikirkan siapa jadi calon DUN Chukai sudah pasti BN dapat tawan semula DUN Chukai. Walaupun MAT sudah dua penggal menjadi ADUN Chukai tetapi penyokongnya masih mahu beliau bertanding semula pada PRU akan datang kerana MAT tak pernah kalah. Penyokong MAT mendakwa MAT layak jadi Menteri Besar jika Razif bertanding kerusi parlimen.

. Sebaliknya Mat Said mendakwa MAT sabotaj calon pilihan Mat Said, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid yang kalah teruk pada PRU13. Mat Said kata dia ada bukti MAT naik kereta orang PAS pada hari mengundi. 

Mat Said juga membangkitkan isu peruntukan Penyelaras Wanita DUN Chukai yang diketuai oleh isteri MAT yang tidak sampai ke cawangan wanita. Tetapi selepas PRU ketua wanita cawangan dalam DUN Chukai pergi makan angin ke luar negara.

Adakah MAT akan dipilih semula sebagai calon DUN Chukai? Dengan usia 60 lebih mampukah beliau jadi wakil rakyat lagi? Nama MDA turut disebut sebut sebagai calon. Melalui KK pelbagai program diadakan dalam DUN Chukai yang menonjolkan sama ada Dato Rahim atau MDA sebagai calon.

Dato Rahim bukan orang asing bagi pengundi Kijal. Beliau adalah bekas Naib Ketua Umno Bahagian yang mengalahkan Haji Shahbudin Mydin pada pemilihan tahun 2000. Pada pemilihan tahun 2008 beliau kalah kepada Wan Ahmad Nizam Wan Hamid kerana dikatakan ada penipuan kertas undi.

Di samping itu dua orang lagi yang disebut sebut sebagai calon Chukai ialah Dr Zulkifli Awang dan pengacara tv terkenal, Hamdan Ahmu. Untuk analisis siapa calon DUN Kijal, kita tunggu hari esok.

No comments:

Post a Comment