Thursday, July 13, 2017

ANALISIS YANG BOLEH MELEKAKAN






Oleh SHAHBUDIN HAJI EMBUN
(sudah disiarkan dalam Berita Harian)

Dalam istilah sukan, memenangi satu kejuaraan adalah lebih mudah daripada mempertahankannya. Mungkin istilah itu sukar diterjemahkan dengan pengertian kejayaan Barisan Nasional (BN),yang tidak pernah kalah dalam Pilihan Raya Umum (PRU).Dan sebagai penyandang juara, nampaknya sekali lagi kelebihan dimiliki oleh Barisa
n Nasional yang semakin hari mendapat kepercayaan dari semua golongan.

Apatah lagi barisan pembangkan menghadapi pelbagai masalah hinggakan kita tidak nampak siapakah pemimpin dari barisan pembangkang yang bakal menerajui barisan tersebut. Manakala parti serpihan seperti AMANAH dan BERSATU dilihat masih tidak mampu membawa cabaran dalam PRU akan datang ini.

Namun apa yang dinyatakan ini boleh memakan diri sendiri kerana dikhuatiri ada pihak dari BN yang akan berhenti dari bekerja keras kerana sudah yakin BN akan terus mencapai kemenangan pada PRU yang akan datang ini. Adakah ini permainan perang saraf yang dimulakan oleh pihak pembangang bagi melalaikan jentera Pilihan raya BN?

Itulah sebabnya saya tertarik dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang meminta anggota UMNO khasnya supaya tidak terpedaya dengan analisis dan kajian sesetengah yang yakin tentang potensi kemenangan BN pada PRU akan datang ini.

"Kita jangan terjebak dengan analisis kajian yang dilakukan sebab ada agenda tersembunyi supaya kita leka seolah-olah kita terus memerintah negara dan mereka berharap supaya (kita) tidak berusaha bersungguh-sungguh," katanya.

Apa yang dibimbangkan oleh Ahmad Zahid itu ada sebabnya. Kita ambil contoh yang paling ketara iaitu ketika pemilihan Presiden Amerika Syarikat (AS) pada tahun ini. Daripada kajian dan analisis awal, mendapati yang AS bakal mendapat presiden wanita pertama dalam sejarah negara tersebut.

Hillary Clinton dijangka tidak menghadapi masalah untuk merealisasikan impian beliau dan dilihat sebagai calon pilihan ramai.Donald Trump pula dilihat sebagai calon yang “jahat dan bongkak”.Namun apabila tibanya hari pengundian, Donald Trump membuktikan sebaliknya dan Hillary Clinton terpaksa akur dengan keputusan majoriti yang mahukan Trump sebagai presiden. Bahkan boleh dikatakan yang Trump telah memenangi jawatan Presiden tanpa menghadapi saingan yang hebat.



Bagaimana pula dengan di Malaysia? Ada yang berpandapat para pengundi di Malaysia masih mengutamakan siapakah calon yang bertanding.Calon yang popular dan dikenali ramai serta menampakkan potensi dan ciri-ciri sebagai pemimpin menjadi pilihan utama. Sunggupun begitu jangan lupa pada faktor lain seperti peranan media sosial yang mampu mengubah hati para pengundi khasnya bagi mereka yang duduk di atas pagar.Apa yang disarankan oleh Ahmad Zahid juga mungkin merangkumi peranan media sosial supaya para pekerja BN tidak lalai dan sentiasa mengikuti perkembangan teknologi terkini bagi menggunakannya sebagai medium untuk berkempen.

Kita tidak boleh menafikan pada hari ini penguasaan teknologi maklumat dan media baru merupakan salah satu wadah yang paling berkesan untuk mendekati rakyat khasya yang duduk di kawasan bandar dan mendapat akses internet dengan begitu mudah.

Apa yang berlaku ialah golongan ini akan pulang ke kampong halaman dan mula berkempen berdasarkan pada maklumat yang mereka perolehi daripada internet. Inilah hakikat sebenarnya dan pihak BN perlu melihat faktor ini dengan lebih mendalam bagi menentang segala bentuk dakyah dan tohmahan yang begitu mudah diperolehi di alam maya.

Apatah lagi berita di internet disampaikan dalam bentuk yang sensasi dan kita perlu menerima hakikat bahawa masyarakat di Malaysia memang sentiasa gemar dan lebih mudah percaya dan terpedaya dengan sesuatu yang sensasi. Inilah kelebihan bagi mereka yang menguasai dunia media baru. Dan terpulang kepada jentera BN supaya jangan lalai dan menggunakan juga media baru ini bagi memerangi segala tohmahan dan fitnah yang dilemparkan.

Pada hari ini penggunaan Facebook, Twitter, Instagram dan blog akan terus memberi saingan kepada media cetak yang nampaknya semakin hari semakin berdepan dengan pelbagai cabaran.Walaupun masih ramai yang membaca akhbar, namun kemajuan dan kesibukan tugasan harian membuatkan orang ramai mendapatkan bahan berita melalui gajet dan telefon pintar.

Dan sekarang, Gajet serta telefon pintar boleh didapati dengan harga yang berpatutan dan membolehkan semua golongan tidak kira usia sudah terdedah dengan pelbagai berita yang disampaikan melalui Facebook, Twitter, Instagram dan blog

Sungguhpun kita tidak nafikan kempen bercorak fizikal seperti program “turun padang” serta poster dan bendera parti masih memainkan paranan penting, namun pada masa yang sama jentera BN perlu bekerja lebih keras khasnya dalam peperangan media sosial,kerana pasukan yang menguasainya akan mendapat kelebihan yang luar biasa.





No comments:

Post a Comment