Friday, July 28, 2017

WALI SONGO KEMBANG ISLAM TANPA PAKSAAN

PUTRAJAYA: Wali Songo amat dikenali oleh masyarakat Nusantara yang bermaksud sembilan orang wali iaitu Sunan Gresik, Sunan Ampel, Sunan Giri, Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kalijaga, Sunus Kudus, Sunan Muria dan Sunan Gunung Jati.

"Wali Songo hidup dan berdakwah di tiga wilayah penting di pulau Jawa iaitu Surabaya-Gresik-lamongan di Jawa Timur; Demak-Kudus-Muria di jawa Tengah dan Cirebon di Jawa barat, "kata Ustaz Iqbal Zain Al jauhari ketika membentangkan kertas kerja berjudul "Ihsan dan wasatiyah dalam pengalaman kegemilangan Wali Songo dan kesultanan melaka di masjid putra di sini hari ini.

Katanya, Wali Songo  penggerak Islamisasi di Indonesia lama sehingga terhasil kerajaan Islam pertana di Tanah jawa iaitu Kesultanan demak pada tahun 1478.

Katanya lagi, masyarakat jawa yang menganut agama Hindu Buddha ketika itu merupakan satu cabaran bagi mubaligh Islam. Maka tiga prinsip yang dipegang oleh Wali Songo dalam mengembangkan Islam iaitu al Hikmah, nasihat yang baik dan berbantah bantah dengan jalan sebaik baiknya.

Ustaz Iqbal berkata nelalui al Hikmah atau kebijaksanaan Sunan Bonang dan Sunan Kalijaga menggunakan wayang kulit, gamelan untuk berdakwah.

Katanya, melalui prinsip nasihat yang baik Sunan gresik tidak memaksa mereka memeluk islam sebaliknya mendekati mereka dengan akhlak yang mulia.. Beliau menunjukkan teladan yang baik dan mula mengajar islam secara damai tanpa paksaan dan perumpahan darah.

"Prinsip ketiga melalui bertemu secara peribadi dan bertukar tukar fikiran seperti yang dilakukan oleh Sunan Kalijaga," katanya.

No comments:

Post a Comment