Monday, September 12, 2016

BUDAK BUDAK MACAM TI LIAN KER ROSAKKAN MCA



Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata beliau lebih rapat dengan DAP berbanding MCA kerana parti yang memerintah di Pulau Pinang itu memiliki sokongan masyarakat Cina.

Beliau berkata demikian sebagai menjawap bidasan ahli jawatankuasa pusat MCA Datuk Seri Ti Lian Ker yang menyindir bahawa Nazri kelihatan lebih rapat dengan DAP di sebalik memenangi pilihan raya umum di bawah BN, yang dibantu oleh semua parti komponen termasuk MCA.

“Saya baik dengan (Setiausaha Agung DAP) Lim Guan Eng kerana saya hormati demokrasi, kerana masyarakat Cina pilih Lim dan DAP jadi saya kena menghormati demokrasi dan mereka.

“Si Ti saya nak hormat kenapa, rakyat pun tolak dia. Dan saya yakin kalau dia bertanding pun rakyat tolak dia sebab orang Cina cukup benci dengan orang macam ini,” katanya kepada Malaysiakini.

Nazri menambah bahawa beliau mempunyai hubungan dan kerjasama yang baik dengan
ke
pemimpinan tertinggi MCA tetapi cuba dirosakkan oleh ahli-ahli MCA tertentu.

“Pemimpin MCA yang saya kenali cukup baik dan kita bekerjasama baik dengan mereka.

“Tapi budak-budak macam ni rosakkan hubungan. Tapi hubungan kita dengan presiden, naib presiden sngat baik dan intim,” katanya.

Nazri seterusnya menuduh Ti cuba mencari populariti kerana ingin membuat kemunculan semula pada pilihan raya umum akan datang.

“Saya dapat tahu dia (Ti) kena gugur masa bertanding di Kuantan dulu, (Datuk Seri) Chua Soi Lek buang dia dulu.

“Dia dulu pernah jadi exco dan PRU lepas, Chua buang dia. Parti dia pun tak nak dia, jadi boleh bayanglah apa standard MCA, dia memang kena gugur.




“Dia ni ambil nama nak jadi calon sebab 2013 dia kena gugur jadi sekarang dia baik dengan (Presiden MCA, Datuk Seri) Liow Tiong Lai, dia cuba nak jadi calon tapi nasihat saya, kalau letak dia kalah di Kuantan nanti,” katanya dengan nada sinis.

Nazri dan Ti terheret dalam pebalahan mulut selepas pemimpin MCA itu mendesak Umno mengubah strategi politik ‘jaguh kampung’ serta mengutamakan survival BN dan bukan hanya parti itu sendiri.

Ti berhujah retorik Umno itu membantu parti Melayu berkenaan memenangi undi di kawasan luar bandar tetapi taktik seumpamanya menghakis sokongan pengundi bandar di kawasan majoriti Melayu dan mengorbankan rakan-rakan gabungan BN.

No comments:

Post a Comment