Thursday, August 31, 2017

16 BOT PENAMBANG JAYAKAN PERARAKAN PERAHU PENAMBANG

KUALA NERUS, 30 Ogos (Bernama) -- Debaran sambutan ambang kemerdekaan kian dirasai di Terengganu apabila 16 buah bot penambang mengambil bahagian dalam menjayakan Perarakan
Perahu Penambang di Jeti Seberang Takir, di sini hari ini.

Perarakan yang mengambil masa kira-kira sejam itu menyusuri Sungai Terengganu, Pulau Warisan, Pulau Duyung dan Taman Tamadun Islam.

Pengarah Program Perarakan Perahu Penambang, Datuk Andri Aidham Ahmad Badri berkata program hari ini adalah salah satu inisiatif untuk menyambut hari kemerdekaan esok dan memperkenalkan bot penambang yang sudah menjadi nadi pengangkutan di Kuala Terengganu.

"Ia juga sebagai usaha untuk mempopularkan lagi bot penambang ini kerana kita lihat masyarakat sudah kurang memilih perkhidmatan ini kerana sudah ada pengangkutan sendiri.

"Jadi kami berharap dengan semangat yang ditunjukkan oleh kesemua bot dapat membantu mengekalkan perkhidmatan ini dan menarik orang ramai terutama generasi muda untuk terus menggunakan perkhidmatan tradisional ini," katanya kepada pemberita di Jeti Bot Penambang Seberang Takir.....

No comments:

Post a Comment