Friday, August 4, 2017

SAPARI CALON PARTI WARISAN LAWAN SHAMSUDIN DI DUN SEKONG?

SANDAKAN: Bekas ahli jawatankuasa Umno Bahagian Batu Sapi, Sapari Idal dijangka mewakili Parti Warisan menentang calon BN, Datuk Samsudin Yahya pada PRU akan datang.

Walaupun Ketua Umno Bahagian Batu Sapi itu menang dengan majoriti 3,530 dalam PRU13 tetapi pemerhati politik meramalkan Sapari mampu menewaskan Samsudin.

Beliau yang sudah dua penggal menjadi wakil rakyat Sekong dikatakan gagal memberi perkhidmatan kepada pengundi sejak akhir akhir ini.


Malah ahli Umno sendiri sudah meluat dengan tindak tanduk Samsudin yang sibuk mengkayakan diri sendiri daripada menolong rakyat.

Jika BN mengekalkan Samsudin sebagai calon BN, ahli ahli Umno tidak teragak agak untuk mengundi calon Parti Warisan.

Sapari Idal dikatakan calon pilihan majoriti kampung di dalam DUN Sekong memandangkan orang Umno sendiri sudah kecewa dengan sikap Ketua Umno Bahagian Batu Sapi.

Beliau keluar dari Umno setelah bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal meninggalkan Umno. Apabila Shafie menubuhkan Parti Warisan maka Sapari menjadi penggerak parti tersebut di parlimen Batu Sapi.

Sapari bukan sahaja popular di Batu Sapi malah di seluruh Sabah apabila beliau menang sebagai ahli majlis tertinggi Persatuan Belia Kebangsaan Sabah (SANYA) pada awal 90an.

Beliau pernah menjadi orang kuat ahli parlimen Kinabatangan pada tahun 1995 hingga 1999 (Tun Juhar Mahiruddin). Belau adalah bekas pencadang kepada calon BN, Samsuddin selama dua kali PRU.

Sebagai anak jati di Sekong, Sapari dikatakan bakal memberi saingan sengit kepada Samsuddin yang sudah menurun prestasinya sebagai wakil rakyat. Menurut sumber yang rapat dengan Parti Warisan, kemungkinan parti itu menang lebih cerah jika BN mengekalkan Samsuddin sebagai calon.

No comments:

Post a Comment