Thursday, September 7, 2017

11 INISIATIF TINGKAT IMEJ INDUSTRI KHIDMAT KAWALAN KESELAMATAN

KUALA LUMPUR, 7 Sept (Bernama) -- Mulai 1 Januari depan, semua syarikat perkhidmatan keselamatan wajib menghantar pengawal keselamatan peribadi untuk menjalani program Pengawal Keselamatan Bertauliah (CSG) sebelum dipertimbangkan untuk memperbaharui permit membawa senjata api.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata langkah tersebut bagi memastikan syarikat berkenaan tidak sewenang-wenangnya menyewa senjata api kepada mana-mana individu yang tidak terlatih atas dasar sebagai pengawal keselamatan peribadi.

Menurutnya, program CSG merupakan latihan khas untuk pengawal keselamatan peribadi serta ditauliah polis dan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Beliau berkata ia adalah antara 11 inisiatif baharu dilaksanakan oleh KDN dalam usaha meningkatkan kualiti dan imej industri kawalan keselamatan negara mengharungi cabaran masa depan.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Dalam Negeri, mengumumkan inisiatif tersebut ketika berucap pada majlis perjumpaan Timbalan Perdana Menteri Bersama Ahli Lembaga Pengarah dan Pengurusan Syarikat Kawalan Keselamatan di sini, hari ini.....

No comments:

Post a Comment