Friday, December 22, 2017

AHMAD HAMZAH GANTI IDRIS HARON?



MELAKA: BADAN Perhubungan Umno Melaka yang diketuai oleh Datuk Seri Ir Idris Haron sudah pasti akan pening kepala apabila memikirkan siapa bakal digugur dan siapa pula bakal dipilih untuk mewakili Barisan Nasional (BN) khususnya Umno pada Pilihan Raya Umum Kali Ke-14 (PRU 14) yang dijangka bermula sebelum Mac depan.




Ini kerana terlalu ramai wakil rakyat lama yang masih boleh berkhidmat, walaupun ada sesetengah mereka sudah melebihi lima penggal berstatus wakil rakyat ataupun Ahli Parlimen.




Begitu juga dengan calon-calon muda yang kebanyakkan mereka sudah boleh diketengahkan bagi mewakili parti pada pemilihan kali ini, namun hakikat yang bersarang di benak Datuk Seri ialah siapa perlu dikorbankan bagi memberi laluan muka baru.




Untuk rekod antara wakil rakyat paling lama berkhidmat di Melaka ialah Datuk Wira Ahmad Hamzah. Sehingga ke hari ini Ahli Parlimen Jasin itu sudahpun menjadi ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) selama lima penggal, termasuk sebagai ADUN Serkam.




Ada ura-ura, untuk PRU 14 ini, Datuk Ahmad berkeinginan bertanding di DUN Serkam menggantikan Datuk Zaidi Atan. Tidak diketahui kenapa beliau beralih ke DUN. Tetapi dari sumber-sumber terdekat memaklumkan beliau bercita-cita ingin menjadi Ketua Menteri.




Datuk Ghazale Muhamad iaitu ADUN Rim bakal berpindah ke DUN Bemban. Bemban kini dimiliki oleh calon MCA iaitu Ng Choon Koon akan mndapat calon muda iaitu Imanudin Tan Sri Aziz (anak Tan Sri Aziz Tapa) ataupun Datuk Zaleha Bujang, Ketua Wanita Jasin.




Seorang lagi calon veteran di Parlimen Jasin iaitu Datuk Hasan Abd. Rahman yang dikatakan ada ketokohan menjadi KM Melaka bakal dikekalkan di Sungai Rambai. Banyak pembangunan yang diperkenalkan oleh beliau terutama sekali di kawasan tersebuat antara sebab namanya bakal tersenarai untuk PRU 14 nanti.




Datuk Roslan Roslan Ahmad juga dikatakan bakal kekal di Merlimau. ADUN baru sepenggal itu telah menunjukkan hasil kerja yang memuaskan dan pengundi di kawasan tersebut, tidak rela wakil mereka dilepaskan.




Beralih ke Parlimen Masjid Tanah pula, Ketua Umno Bahagian, Datuk Seri Rauf Yusoh hampir pasti bertanding di parlimen berkenaan bagi mengggantikan Datuk Wira Mas Ermieyati Samsudin. Datuk Mas akan bertanding di DUN Ayer Limau menggantikan Datuk Amerudin Yusof.empat lagi ADUN iaitu Datuk Ismail Othman (Kuala Linggi) Datuk Md Rawi Mahmud (Tanjung Bidara) Datuk Sulaiman Ali (Lendu) dan Datuk Latipah Omar (Naning) tidak terlibat dalam pemutihan kali ini.




Bagi Parlmien Alor Gajah pula, nama Datuk Ab Wahab Ab Latip (Durian Tunggal) dan Datuk Abdul Ghafar Atan (Asahan) antara mereka yang bakal diketepikan. Sementara Datuk Norpipah Abdol (Rembia) boleh tersenyum kerana bakal dikekalkan pada PRU kali ini.




Bagi Parlimen Bukit Katil pula, senario di sini amat menarik sekali. Tan Sri Mohd. Ali Rustam bakal kembali bertanding di Parlimen berkenaan untuk menebuas kekalahan di tangan wakil PKR, Shamsul Iskandar Mohd. Akin.




Seorang lagi muka lama iaitu Datuk Md Sirat Abu bakal bertanding di Bukit Baru untuk merampas kembali kerusi yang dimenangi oleh calon PAS.




ADUN Ayer Molek, Datuk Md. Yunos Husin bolehlah mengucapkan selamat tinggal kepada pengundinya di situ. Tempat beliau bakal di isi oleh Ketua Whip Ahli Majlis Hang Tuah Jaya, Rahmat Mariman.




Kedudukan Datuk Seri Ir. Idris Harun di DUN Sungai Udang tidak dapat dipastikan lagi. Namun pemerhati politik meramalkan beliau tetap di situ bagi membolehkan beliau dilantik semula sebagai Ketua Menteri.




Nasib Datuk Ab. Rahaman Ab. Karim di Pantai Kundor agak cemas. Beliau seharusnya memberi peluang kepada muka baru atas sebab prestasi kurang memberansangkan.




Seorang lagi ADUN iaitu Haji Sazali Muhd. Din (Paya Rumput) boleh tidur nyenyak kerana bakal dikekalkan pada kali ini.





No comments:

Post a Comment