Monday, November 19, 2018

MB SELANGOR KENA LETAK JAWATAN KES PAPAN TANDA TULISAN BAHASA CINA



SHAH ALAM, 19 Nov (Bernama) – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan supaya semua papan tanda di Shah Alam yang mempunyai tulisan bahasa Cina ditanggal dan digantikan dengan papan tanda jalan dengan satu bahasa sahaja iaitu bahasa Melayu.

Titah itu disampaikan oleh Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani menerusi surat yang dialamatkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Datuk Mohd Amin Ahmad Ahya dan Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Ahmad Zaharin Mohd Saad.

“Operasi penukaran papan tanda jalan ini hendaklah dilaksanakan dengan segera dan dapat diselesaikan selewat-lewatnya sebelum tarikh sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan ke-73 Sultan Selangor iaitu pada 11 Dis ini,” demikian menurut beliau dalam surat bertarikh hari ini.

Ulasan saya, siapa yang buat arahan kepada MBSA untuk menambah tulisan bahasa Cina kepada papan tanda di daerah Shah Alam? Kalau mesyuarat Exco yang buat arahan, maka Menteri Besar kena bertanggungjawab kerana beliau yang mengetuai Exco Selangor.

Oleh itu Menteri Besar perlu minta ampun kepada Sultan Selangor atau letak jawatan sebagai Menteri Besar.

No comments:

Post a Comment