Sunday, November 18, 2018

PENGUNDIAN PKR KENA BUAT SERENTAK SATU HARI MACAM UMNO



SHAH ALAM: Dalam ucapan penangguhan semalam, Presiden PKR Anwar Ibrahim mengimbas kembali pemilihan PKR yang merupakan pemilihan terpanjang buat parti politik di negara ini.

Pemilihan PKR bermula secara rasmi pada 22 September lalu, tetapi kehangatannya sudah bermula sebelum itu ketika tempoh pencalonan dan persaingan terbuka antara kem Mohamed Azmin Ali dan Rafizi Ramli.

Anwar berkata, sepanjang tempoh tiga bulan imej PKR "parah" disebabkan pemilihan parti.

"Kita akui sistem pemilihan ini lemah, banyak kecelaruan. Saya tak begitu arif tentang komputer pun tahu (maklumat dalam) tablet boleh hilang.

"Dan sebab itu banyak laporan dan tiga bulan imej PKR parah," katanya.

Beliau dipercayai merujuk 'serangan siber' yang didakwa berlaku ketika pemilihan di cabang Julau - cabang paling kontroversi bagi pemilihan kali ini.

"Ada petugas (jawatankuasa pemilihan pusat, JPP) yang salah guna kuasa apabila dipilih menjadi JPP. Sepatutnya dia perlu ketepikan sentimen, dia sokong siapa," katanya lagi.

Beliau berkata kelemahan perjalanan pemilihan PKR menyebabkan ada pihak yang memintanya campur tangan.

"Ada orang luar kata saya harus tegas, jika tidak tak layak jadi perdana menteri.

"Mereka tak faham keputusan pimpinan parti ialah memastikan JPP bebas daripada pengaruh pimpinan, termasuk saya. Kalau saya campur tangan, tak bersihlah pemilihan," katanya lagi.

Dalam pemilihan ini, sistem e-undi menjadi sasaran utama apabila dilaporkan menjadi punca pemilihan semula terpaksa dibuat di sejumlah cabang, dan beberapa negeri menangguhkan pemilihan.

Cabang Julau pula menjadi perhatian apabila menyaksikan pertambahan ahli sehingga 13,000 dalam masa sehari - iaitu pada 26 Jun lalu.

Anwar bagaimanapun tetap menyatakan penghargaan kepada Pengerusi JPP Rashid Din dan berkata yakin dengan integritinya.

"Tahniah kepada Rashid...tetapi tiada upaya beliau (untuk) menjamin (kelancaran pemilihan) dengan batasan waktu, jentera dan ahli."

Beliau berkata antara tumpuannya sebagai presiden selepas ini adalah untuk menyelesaikan masalah disiplin dalam parti dan pertelingkahan yang timbul ketika pemilihan.

Ulasan saya, PKR kena kaji semula pemilihan di peringkat cabang. Buat serentak satu hari di seluruh negara macam pemilihan Umno. Apa yang berlaku sekarang buat pemilihan PKR ikut negeri maka setiap calon dapat berarak dari negeri ke negeri mengganggu pemilihan di cabang lain.

Yang buat kecoh penyokong dari Semenanjung di Sabah dan bukannya ahli PKR Sabah. Maka cadangan untuk buat pengundian serentak satu hari lebih menguntungkan PKR kerana tidak beri peluang kepada penyokong calon berarak dari satu cabang ke cabang lain untuk memenangkan calon masing masing.

No comments:

Post a Comment