Monday, February 6, 2017

APA GHANI BUAT MASA KES PULAU BATU PUTEH DIBAWA KE ICJ?



KUALA LUMPUR 6 Feb. - Penemuan rekod ko­­­­munikasi antara pe­­­mimpin terting­gi Bri­tish pada lewat 1950-an yang menyatakan Pulau Batu Puteh bukan milik Singapura dipercayai salah satu faktor mendorong Malaysia memohon semakan semula dalam kes tuntutan bertindih terhadap pulau tersebut.

Prof. Dr. Sufian Jusoh

Timbalan Pengarah Ins­­titut Pengajian Malaysia dan Antarabangsa (Ikmas), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Sufian Jusoh (gambar) mendakwa, Singapura juga mengetahui mengenai rekod komunikasi tersebut tetapi mereka menyem­bunyikannya selama ini.

Sehubungan itu, beliau yang juga pakar undang-undang antarabangsa percaya Malaysia mempunyai pe­luang cerah dalam proses se­makan semula keputusan Mah­kamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) tersebut.


“Rekod membabitkan pemim­pin tinggi British di Singapura ketika itu secara ringkasnya menyatakan bahawa Pulau Batu Puteh bukan milik Singapura. Ini merupakan bukti yang tidak pernah diketahui oleh Malaysia selama ini.

“Sekiranya Singapura tiada dokumen sokongan lain untuk ‘melawan’ bukti baharu dikemukakan Malaysia ini, dipercayai keputusan yang sangat positif akan memihak kepada negara,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jumaat lalu, Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali memberitahu, kerajaan telah memfailkan permohonan semakan keputusan ICJ dalam kes tuntutan Pulau Batu Puteh.

Mohamed Apandi berkata, permohonan tersebut difailkan di ICJ di The Hague, Belanda selepas penemuan fakta baharu yang boleh memberi kesan terhadap keputusan sebelum ini yang memihak kepada Singapura.

Mengulas lanjut, Sufian menjelaskan, sekiranya keputusan memihak kepada Malaysia, sudah tentu ia akan memberi kesan kepada Singapura khususnya di Zon Ekonomi Eksklusif negara itu.

Katanya, ketika ini, Singapura menikmati Zon Ekonomi Eksklusif yang terletak kira-kira 200 batu nautika dari pantai negara itu disebabkan oleh pemilikan Pulau Batu Puteh.

“Sekiranya diputuskan Pulau Batu Puteh bukan milik Singapura, sudah tentu memberi kesan terhadap Zon Ekonomi Eks­klusif dinikmati mereka memandangkan jarak persempadanan negara itu kembali kepada 12 batu nautika dari pantai berbanding 200 batu nautika ketika ini,” jelas beliau.

Dalam pada itu, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Profesor Madya Dr. Mohd. Hisham Mohd. Kamal berkata, Malaysia cukup yakin dengan bukti yang dikemukakan kepada ICJ berhubung kes tersebut.

“Kos yang diperlukan untuk membawa semula kes ini bukan sedikit, manakala masa yang diperlukan juga bukannya pendek. Apabila Malaysia tampil mengemukakan fakta baharu, sudah mesti ada bukti yang kukuh,” ujarnya.

Ulasan saya, apa yang bekas Peguam Negara, Tan Sri Ghani Patail buat ketika kes ini berjalan dahulu? Benarkah beliau terlibat dengan rasuah yang menyebabkan Malaysia kalah. Jika benar maka laporan kepada SPRM perlu dibuat terhadap beliau supaya SPRM menyiasat kes ini.

No comments:

Post a Comment