Wednesday, February 8, 2017

KIT SIANG PERLUKAN LEBIH BANYAK TUISYEN DARI TONY PUA

KUALA LUMPUR, 8 Feb (Bernama) -- Berikut kenyataan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak yang dicatat di blognya hari ini:

"Hari ini Lim Kit Siang meminta saya mengambil tuisyen daripada Tony Pua untuk mempertingkat pengetahuan saya mengenai urusan kewangan, 'oleh kerana ilmu yang cetek itu adalah berbahaya", kata Kit Siang.

"Saya kira Kit Siang sendiri sudah mengambil tutorial daripada Tony, yang belia
u anggap sebagai seorang guru kewangan.

"Apa yang Kit Siang senaraikan dalam blognya hanya sekadar isu operasional yang terlibat dalam menjalankan perniagaan.

"Syarikat-syarikat mengumpul dana dari pelbagai sumber untuk membeli aset dan menjalankan perniagaan. Ini perkara biasa kecuali syarikat memulakan bisnes dengan modal berbayar yang besar. Dan dalam kes 1MDB modal permulaan hanya RM1 juta.

"Isunya di sini adakah 1MDB secara fizikal kerugian RM42 bilion seperti didakwa? Tun Dr Mahathir kata RM42 bilion telah lesap begitu saja. Ini bererti 1MDB tidak ada apa yang nak ditunjukkan.

"Ini tidak benar kerana 1MDB mempuyai RM51 bilion nilai aset untuk ditunjukkan di samping pembangunan yang sedang dilaksanakan untuk beberapa dekad akan datang.

"Jadi saya tidak perlukan tutoring (bimbingan) daripada Tony, seperti Kit Siang, untuk memahami sesuatu yang begitu fundamental.

"Dan saya tidak menghadiri Meja Bulat Selamatkan Malaysia kerana acara itu bukan tentang menyelamatkan Malaysia tetapi mempunyai muslihat tertentu dan agenda tersembunyi.

"Mengenai isu BMF dan Forex Bank Negara, yang disebut Kit Siang, itu adalah kerugian sebenar, berbentuk fizikal tanpa apa-apa faedah kepada negara.

"Sebaliknya 1MDB adalah syarikat yang sedang bergerak. Barangkali Kit Siang perlu menukar tutor jika Tony tidak menjelaskan hal ini kepada beliau".

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment