Tuesday, November 28, 2017

KESEDARAN AMBIL INSURANS KAMPUNGKU PERLU DIPERLUASKAN

KEMAMAN, 28 Nov (Bernama) -- Kesedaran pengambilan polisi Insurans Kampungku bagi menghadapi banjir perlu diperluaskan di seluruh negara agar mangsa tidak terbeban dengan kerugian yang menimpa.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata pengambilan insurans itu merupakan sebahagian daripada kesiapsiagaan bagi menampung keperluan mereka yang terlibat dengan banjir.

"Mereka yang memiliki polisi ini akan mendapat RM1,000 bagi menampung keperluan sesudah banjir dalam kadar yang cepat. Selain itu, mereka juga boleh mendapat faedah jika rumah mereka terkena ribut atau kebakaran?mereka akan mendapat RM10,000 jika bencana itu berlaku," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Program Simulasi Banjir di Pusat Pemindahan Banjir Kampung Pasir Gajah di sini hari ini.

Polisi Insurans Kampungku telah diperkenalkan sejak 2014 dengan hanya membayar RM74 setahun tetapi bagi penduduk di sini, mereka hanya perlu membayar RM50 manakala selebihnya akan ditanggung oleh pejabat Parlimen Kemaman.

No comments:

Post a Comment