Sunday, November 26, 2017

SPP DAN MPPP BANTU PENUHI CADANGAN PENUBUHAN SURUHANJAYA PENDIDIKAN

PADANG TERAP, 26 Nov (Bernama) -- Pemerkasaan Suruhanjaya Perkhidmatan Perguruan (SPP) dan Majlis Perkhidmatan Penasihat Pendidikan (MPPP) dapat bantu memenuhi cadangan penubuhan Suruhanjaya Pendidikan bagi memantapkan aspek pendidikan.

Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, pihaknya melihat cadangan tersebut sebagai sesuatu yang baik namun peranan dan fungsi kedua-dua badan itu harus diperincikan dan dilihat semula terlebih dahulu.

"SPP yang fungsinya terhad kepada perkhidmatan perguruan seperti temuduga, lantikan dan pengesahan guru mungkin boleh dirombak dan diperkemaskan semula supaya ia menjadi 'regulator' dalam pelaksanaan dasar pendidikan.

"Saya juga ingin nyatakan mengenai MPPP yang diwujudkan sebagai penasihat kepada dasar pendidikan negara. Majlis penasihat ini boleh dikaji semula peranannya dengan diberi mandat yang lebih luas selain menasihati pelaksanaan dasar pendidikan negara,"katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Kejohanan Bola Sepak Bawah 10 tahun Piala Menteri Pendidikan Malaysia 2017 di Sekolah Kebangsaan Padang Terap di sini hari ini

No comments:

Post a Comment