Saturday, March 10, 2018

FELDA PERTAMA TANAM DURIAN MUSANG KING DI TERENGGANU

KEMAMAN, 10 Mac (Bernama) -- Felda Neram 1 di sini terpilih sebagai Felda pertama di negara ini untuk pelaksanaan projek perintis penanaman durian 'Musang King' fasa pertama dengan sebanyak 600 pokok.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata durian Musang King adalah sumber kekayaan baharu untuk rakyat negara ini memandangkan permintaan luar biasa untuk dieksport kepada negara luar terutama China.

"Hasil perbezaan anggaran pendapatan per hektar yang dijalankan juga mendapati selain Musang King, nanas MD2 dan kelapa juga adalah tanaman yang menjadi sumber kekayaan baharu kepada pengusahanya.

"Projek rintis di Felda Neram 1 ini akan menjadi satu lagi sumber pendapatan peneroka selain kelapa sawit....selain itu projek ini juga akan dilaksanakan di lima lagi tanah rancangan iaitu Felda Neram 2, Felda Cherul 1 & 2, Felda Seberang Tayor, Felda Kerteh 5 dan Felda Kerteh 6 melibatkan keseluruhan kawasan seluas 20 hektar," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Projek Perintis Ladang Durian #sumberkekayaanbaharu di Felda Neram 1 di sini hari ini

No comments:

Post a Comment