Friday, November 4, 2016

SALLEH BERHARAP PENCERAMAH TIDAK SYOK SENDIRI

KUALA LUMPUR, 4 Nov (Bernama) -- Kursus Pemukiman Penceramah anjuran Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) menjadi platform terbaik melahirkan penceramah berkaliber bagi menangkis tohmahan terhadap kerajaan.

Menteri berkenaan, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata penceramah itu berupaya menjadi medium perantara dengan masyarakat dalam memperbetulkan persepsi tidak tepat terutama yang disebar melalui media sosial.

"Kursus pemukiman itu merupakan langkah permulaan baik bagi mengasah dan menonjolkan kebolehan menyampaikan ceramah dan berhujah dengan pembangkang," katanya ketika merasmikan kursus itu di sini, hari ini.

Seramai 270 orang menyertai kursus tiga hari dua malam di sebuah hotel terkemuka di sini di mana mereka didedahkan dengan input yang bertenaga dari penceramah yang berkaliber.

Salleh mencadangkan supaya penceramah  memikirkan mukadimah yang terbaik untuk menarik pendengar.

"Jika mukadimah kita ok, ini membuatkan mereka minat untuk mendengar ceramah kita. Sebaliknya jika mukadimah kita teruk, mereka tidak berminat mendengar ceramah kita, jadi mereka main whatsapp di hadapan kita," katanya.

Beliau berharap penceramah tidak syok sendiri dan perlu tengok suasana pendengar dan tempat untuk berkomunikasi dengan pendengar.

Beliau mengakui banyak belajar dari tukang jual ubat cara berceramah. Katanya, penjual ubat sentiasa menukar mukadimah ucapannya bergantung kepada penonton di hadapannya.

"Kalau di hadapannya penonton muda, lain mukadimah penjual ubat tersebut," kata beliau sambil disambut gelak ketawa para hadirin.

Salleh menambah art of delivering itu penting dalam menawan hati pendengar ceramah kita.




No comments:

Post a Comment