Tuesday, November 15, 2016

TINDAKAN KAKITANGAN MPK MEMALUKAN

Seorang ahli grup whatsapp Kemaman Kite posting keratan akhbar Harian Metro tentang kemalangan di antara bas dengan kenderaan Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) Ahad lalu yang mengatakan polis dapati cukai jalan kenderaan MPK sudah dua tahun mati.

Tak sampai satu minit, seorang kakitangan MPK telah menelefon wanita berkenaan sambil marah-marah kepadanya kerana memuatkan keratan akhbar yang memalukan imej MPK dalam grup wasap berkenaan.

Kebetulan saya turut komen dalam grup wasap itu yang terkejut kenapa MPK sudah dua tahun membiarkan kenderaan MPK tanpa cukai jalan. Saya turut menerima panggilan telefon dari kaktangan MPK yang mengatakan Harian Metro itu tidak betul.

Tindakan warga MPK itu mempertahankan MPK secara cepat dan pantas wajar diberi pujian tetapi memarahi orang yang posting isu tersebut dalam grup wasap adalah tidak wajar. Saya faham beban yang ditanggung oleh warga MPK berkenaan kerana laporan akhbar itu memalukan MPK.

Sepatutnya warga MPK itu menghubungi Hatian Metro dan jelaskan keadaan sebenar. Memarahi wartawan tidak wajar, jika ada, kerana wartawan hanya melaporkan sidang akhbar yang diadakan oleh pihak polis. Sepatutnya bukan sahaja warga MPK itu menghubungi MPK malah beliau sepatutnya menghubungi IPD Temerloh menafikan laporan tersebut. Biar polis membetulkan kenyataan yang silap itu.

Bagi saya, memarahi orang yang posting berita kemalangan itu di dalam mana mana grup whatsapp bukanlah perkara yang betul sebaliknya MPK sepatutnya membuat penjelasan yang berhemah dalam grup whatsapp tersebut.

Sepatutnya warga MPK itu meminta maaf kepada wanita berkenaan kerana bercakap kasar. Saya dah biasa kena marah jadi saya tak trauma sangat seperti yang dihadapi oleh wanita tersebut kerana dimaki sudah menjadi lumrah wartawan.




Gambar di atas adalah gambar hiasan tidak kena mengena dengan kemalangan bas di Temerloh Ahad lalu


No comments:

Post a Comment