Sunday, October 7, 2018

ANWAR SUDAH TERIMA HUKUMAN, TAK PERLU UNGKIT LAGI ISU LAMA SAIFUL



PETALING JAYA: Calon bebas Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson Saiful Bukhari Azlan berkata dia tidak mempunyai pilihan kecuali menjawab kes liwat membabitkan dirinya dengan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saiful sebelum ini berkata dia tidak mahu menggunakan isu itu dalam kempennya.

Bekas pembantu peribadi Anwar itu menjelaskan, beliau hanya menjawab soalan yang diajukan oleh pengundi semasa sesi soal jawab pada program ceramah kelompok Kampung Teluk Pelanduk, Port Dickson malam tadi.

“Saya tak bangkitkan dalam ceramah. Namun dalam sesi Q&A (soalan dan jawapan) salah seorang bertanya, jadi saya tak ada pilihan, kena jawablah,” katanya kepada FMT hari ini.

Anwar sebelum ini dijatuhi hukuman penjara 5 tahun atas kesalahan meliwat Saiful apabila panel hakim Mahkamah Persekutuan pada Februari 2015 mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

PRK Port Dickson akan diadakan 13 Oktober ini berikutan peletakan jawatan penyandangnya, Datuk Danyal Balagopal Abdullah untuk memberi laluan kepada Anwar kembali ke Parlimen.


Ulasan saya, Saiful mungkir janji kerana dia pernah berkata tak akan gunakan isu liwat untuk menagih simpati pengundi Port Dickson.


Kalaulah benar Anwar meliwat Saiful, Anwar sudah didapati bersalah oleh mahkamah dan telah menjalani hukuman selama lima tahun. Maka tak perlulah Saiful membangkitkan isu tersebut kerana Anwar sudah menerima hukuman yang setimpal.


Justru itu beliau tidak perlu mengungkitkan isu peribadi dalam PRK Port Dickson kerana rakyat Port Dickson mahu memilih wakil rakyat yang berkaliber di antara tujuh calon yang bertanding.

No comments:

Post a Comment