Wednesday, October 31, 2018

DASAR KEBANGSAAN INDUSTRI 4.0 GARIS 13 STRATEGI



KUALA LUMPUR: Dasar Kebangsaan mengenai Industri 4.0 atau dikenali Industry4WRD yang dilancarkan hari ini menggariskan 13 strategi meluas yang akan mentransformasikan landskap industri perkilangan dalam dekad seterusnya.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking, berkata pelaksanaan Industri 4.0 dipacu oleh tiga faktor peralihan iaitu Orang, Proses dan Teknologi.

Beliau berkata, menerusi lima pemangkin strategik, F.I.R.S.T, pelan tindakan sasaran dibangunkan untuk menangani pembiayaan, infrastruktur, peraturan, kemahiran dan bakat serta teknologi berkaitan industri berkenaan.

Katanya, beberapa langkah penting dikenalpasti dalam dasar termasuk mengukuhkan sambungan digital, meningkatkan kemampuan tenaga kerja sedia ada dan membangunkan kemahiran dan bakat baharu, mempertingkatkan data integriti dan standard, memperhebatkan penyelidikan, inovasi serta program dan aktiviti pembangunan teknologi.

" Ia bukan saja dasar yang kementerian bangunkan. Langkah pertama untuk merealisasikan dasar ialah memahami pengilang kita dari segi Industri 4.0.

"Untuk menubuhkan asas pengilang kita, kami membangunkan Garis Panduan Penilaian Kesediaan Industri4WRD Malaysia yang membolehkan perniagaan menilai mereka berada di mana, apakah jurang semasa yang wujud dalam barisan perkilangan dan bagaimana mereka melangkah ke dalam Industri 4.0 menerusi campur tangan sasaran penilai berpengalaman," katanya.

Beliau berkata demikian pada pelancaran dasar itu di sini, hari ini. Pelancaran dasar itu disempurnakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Leiking berkata, Majlis Industry4WRD terdiri daripada pegawai kerajaan, peserta industri dan ahli akademik akan memantau pelaksanaan, pemantauan dan menguruskan pelan tindakan di bawah dasar itu.

Beliau berkata, usaha itu akan mempertingkatkan daya saing negara dan produktiviti dalam perjalanan negara menjadi negara maju pada masa depan.

No comments:

Post a Comment