Sunday, October 8, 2017

PENGURUSAN BENCANA DI SEMUA PERINGKAT DIPERKASAKAN

KUCHING, 8 Okt (Bernama) --Pengurusan bencana di semua peringkat pengurusan diperkasakan dengan melaksanakan beberapa kaedah dan mekanisme yang lebih baik, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim.



Beliau berkata, selain mewujudkan program seperti Civil Defense Emergency Response Team (CDERT), program Community Based Disaster Risk Management (CBDRM) turut dilaksanakan untuk memberi pengetahuan kepada penduduk tentang tempat tinggal dan penempatan mereka, seterusnya diterjemahkan dalam bentuk strategi dan pelan pengurusan bencana.

Katanya, ia sama dengan penubuhan 'Community Emergency Respond Team' (CERT) yang ditubuhkan dii Sarawak, yang berfungsi sebagai pasukan yang bertindak di peringkat awal di lokasi bencana sebelum ketibaan agensi penyelamat.

"Kerajaan juga telah banyak mengambil langkah proaktif dengan memberi tumpuan kepada pembinaan keupayaan bagi tiga golongan sasaran, iaitu agensi kerajaan, masyarakat yang terdedah kepada bencana dan badan bukan kerajaan (NGO) serta pihak swasta yang membantu.

"Dengan ini golongan sasaran akan lebih peka terhadap risiko dan bahaya bencana," katanya kepada pemberita selepas pelancaran Bulan Kesiapsiagaan Nasional 2017 oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Amar Douglas Uggah di Tebingan Kuching di sini hari ini.....

No comments:

Post a Comment