Wednesday, April 19, 2017

BULUH BERTEMU RUAS



Minggu ini saya ingin bercerita tentang buluh bertemu ruas. Khasiat buluh bertemu ruas adalah untuk menundukkan ilmu hitam kerana buluh ini merupakan senjata bagi membatalkan santau dan ilmu hitam.

Jin dan makhluk halus boleh tercedera dengan buluh ini. Dikatakan ia dapat melindungi dan menghindari dari kemalangan dan kecederaan yang parah. Ia juga kuat sebagai pendinding diri dari khianat manusia.

Ia juga sesuati digunakan oleh ahli perniagaan, peniaga makanan dan restoran dan juga jurujual bagi khasiat pelaris dan pendinding.

“Ada apa Wak?” tanya Ali kepada Wak Kamarul dalam handphone.

“Aku nak bawa buluh bertemu ruas. Kau ada buyer?” tanya Wak Kamarul.

“Ada. Wak hubungilah Sam. Kan Wak dah kenal Sam,”jawab Ali.

“Kaulah yang hubungi dia. Kau kan ada di KL,” kata Wak Kamarul yang berada di Johor Bharu.

“Buluh ini dari mana Wak?” tanya Ali.

“Dari Jakarta. Tuannya dah bawanya ke JB. Datuknya punya,” kata Wak Kamarul.

“Dah test ke dalam air panas?” tanya Ali.

Barang original

“Dah. Memang ori punya,” kata Wak Kamarul.

Ali pun hubungi Sam yang duduk di Klang.

“Bawalah lusa” kata Sam.

“Berapa harga satu gram?” tanya Ali.

“RM30 ribu satu gram. Ada berapa gram?” soal Sam.

“20 gram,” jawab Ali.


Malam itu Ali berbincang dengan Zaki di bilik sewaan mereka. Ali sekadar menumpang sahaja di bilik Zaki. Zaki yang bayar sewa. Ali kata macam mana nak bayar sewa, semua deal tak pernah jadi.

“Kalau jadi kali ini, aku bayar sewanya. Dah berapa bulan tak bayar sewa bilik?” tanya Ali.

“Dah lima bulan. Maknanya RM1,150. RM230 sebulan,” jawab Zaki.

“Baru RM1,150. Kita dapat RM100,000 seorang bertiga dengan Wak. Ada baki RM98,850 lagi duit aku,” kata Ali.

“Duit belum dapat, kau dah berangan,” marah Zaki yang selalu terkena.

Kongsi

“Kali ini duit bayar Sam kita kongsi tiga orang dengan Wak, RM100 seorang,” sambung Zaki.

“Itu jangan bimbang. Wak nak tanggung semua,” kata Ali.

Lusanya Zaki menyewa kereta Proron Wira kawannya, Shamsul. RM50 satu hari. Maka pagi itu Zaki dan Ali bertolak ke Klang. Mereka menunggu ketibaan Wak dengan tuan punya buluh bertemu ruas di Klang Sentral.

Jam 11 pagi mereka sampai dari Johor Bharu dengan bas Express JB-Klang. Wak walaupun sudah tua berusia 60 tahun tapi rugged dengan t shirt dan seluar jeans. Wak pakai cermin mata hitam tanpa janggut dan misai nampak lebih muda dari usia yang sebenar. Wak datang dengan Jono tuan punya buluh ruas dan isterinya.

“Dari mana Jono dapat buluh ini?” tanya Ali dalam kereta sewaktu mereka ke rumah Sam di Taman Andalas.

“Ni barang moyang isteri saya yang simpan di Jakarta,” kata Jono yang berusia 40an.

“Dah lama saya warisinya,” celah isteri Jono yang tak nampak tua. Orang Jawa biasanya suka minum jamu yang menyebabkan awet muda.

Sam sudah menunggu ketibaan Ali dan rakan-rakannya di rumah.

“Kamu sudah test ke?” tanya Sam.

“Sudah,” jawab Jono.

“Mana duitnya?” tanya Sam lagi. Seperti biasa bila Sam test barang mistik, dia cajkan RM300. Jika barang itu okay, dia akan bayar satu kali ganda RM600 kepada tuan barang. Tapi kalau tidak okay, maka RM300 itu hanguslah.

“Ini wangnya,” kata Wak yang meletakkan RM300 di atas meja di hadapan Sam.

Sam pun ambil air panas yang sedang menggelegak. Sam suruh Jono masukkan buluh itu ke dalam bekas air itu.

Patah dua

10 minit kemudian buluh bertemu ruas itu patah dua.

“Macam mana Jono, kamu kata dah test?” tanya Sam.

“Dulu saya dah letak dalam air panas, tak putus pun,” kata Jono.

Wak terpinga-pinga kerana wangnya RM300 sudah hangus. Ali hanya diam tak berani kata apa-apa takut ditempelak oleh Zaki.

“Kan saya sudah cakap kita ni buang masa saja Ali,” kata Zaki selepas meninggalkan Jono dan isterinya di Kelang Sentral. Mereka terus beli tiket bas untuk balik ke Johor Bharu malam itu. Manakala Wak menumpang Ali dan Zaki ke Kuala Lumpur.

“Sabar sajalah. Belum ada rezeki kita,” kata Wak meredakan keadaan. Wak lagi kecewa kerana dia yang bayar tambang pergi balik kepada Jono dan isterinya serta makan minum mereka. Malah lebih mengecewakan beliau yang kehilangan RM300 tanpa Ali dan Zaki mengeluarkan modal.

31 comments:

  1. Sy ada buluh ini yg ori.

    Buluh ni memang bnyak yg tipu..
    Buyer nye pun bnyk yg tipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Brapa RM nk jual?btol ka ori?

      Delete
    3. Kalau ada boleh emel sy.. anakkubayicergas@gmail.com

      Delete
    4. Boleh hubungi saya buluh ini ori dekat saya

      Delete
  2. Siapa nak beli buluh ni sila hububgi saya..tq

    ReplyDelete
  3. Saya punya tak seperti dlm gambar, yg sy punya ia bertemu pada ruas...satu ruas tu dia tumbuh 2 cabang...yg berhajat hubungi email ..warisanu@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Saya ada buluh bertemu ruas yg telah lama di simpan dari Arwah bapa lagi sehingga lah sekarang saya yg simpan,,,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau boleh tuan ws gambar kat no ni btul ori le tak 01117754501

      Delete
  5. Jika ada sesiapa yg berhajat buluh bertemu ruas boleh hubungi saya...
    In shaa Allah boleh dipercayai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boeh tak tuan antar gambar kat ws sya ni 01117754501

      Delete
    2. blh tuan htr gambar kat wassap saya 0139205965

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Pengertian buluh temu ruas...maaf terdahulu sy ucapkan...bkn utk menyinggung perasaan collector mistik yg ada...sebenarnya ramai yg tdk kenal buluh temu ruas...semua beranggapan ianya sama spt apa yg ada dlm gambar...sdgkn ianya berleluasa di pasaran...tuan2 blh beli muarah di mana2 kski lima dn petaling street...temu ruas yg asli yg betul2 cirinya lain dr yg di gambarkan...ramai yg cm mendengar cerita shj sjk turun temurun sdgkan yg betul2 tuan sndr xprnh tgk...bkn membanggakan dr sy sndr..tp sjk sy smpn dn buat pengesahan dr pakar br sy th rupa asal sbnr buluh temu ruas...dn tlh di uji...jd kpd pencr buluh tersebut harap belajar mengenal ciptaan allah...sy tdk akan pamirkan barang tersebut tp jika berhajat blh terus hubungi sy atau dtg melihat sendr dpn mata...akhir kata dr sy semoga tuan2 di berkati allah swt...0192074290

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tlong tuan hntr gmbar kat ws sye 01117754501

      Delete
    2. Alaaaa ko ni kat kebun bambu di sabah banyak kau ambil free pon boleh aku jual pun baru 150 ringgit mau sampai 100k puiii...aku boleh ambil bersama pokok dia lagi kalau mau

      Delete
  8. saya ada buluh bertemu ruas....berminat boleh hubungi saya 0195987178

    ReplyDelete
  9. saya ade jual spender bertemu ruas...mau ka??

    ReplyDelete
  10. Saya ada buluh ni,berminat PM saya, ini Betul2 original, dah simpan 14 tahun,tidak buruk-buruk PM saya ah 01385144032

    ReplyDelete
  11. Saya ada dapat dua biji kawan punya.. Semalam Dia dapat.. Mentah lagi kulit Dia..baru saja Dia whatshap saya..tapi saya Belum tahu ori kah tak.. Satu ruas Ada.. Dua ruas pun ada.. Kata Dia semalam Dia mimpi.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum.tuan sya ada bberapa barangan mistik peninggalan keluarga dan ingin tahu ketulenan brg ter sebut antaranya
    -Buluh brtemu ruas
    -Batu petir hitam brkhadam
    -Geliga lipan jantan dan betina hijau bercahaya bila malam
    Minta penjelasan

    ReplyDelete
  13. Saya ada buluh bertemu ruas,dah test dengan air panas yang mendidih Alhamdulillah semuanya ok

    ReplyDelete
  14. Ni no hp saya 0107857900 kalau yang berhajat

    ReplyDelete
  15. Siapa mau aku jual 10k 01119064903 siapa cepat dia dapat ada lagi di kebun bambu aku kat sabah

    ReplyDelete