Friday, April 7, 2017

KADIR PUJI PANDIKAR AMIN

KUALA LUMPUR, 7 April (Bernama) -- Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah membuat keputusan bijak menangguhkan perbahasan mengenai Rang Undang-undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (Akta 355) semalam, kata Presiden Parti Ikatan Bangsa Malaysia Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir said.


Beliau mengucapkan tahniah kepada Pandikar Amin kerana membuat keputusan itu sambil berkata Speaker telah dapat mengelakkan situasi yang boleh menimbulkan ucapan yang menyentuh bangsa dan agama yang mungkin boleh mencetuskan suasana tegang dalam dewan yang menyinggung perasaan ramai anggota terutama yang beragama Islam.

Abdul Kadir berkata beliau hadir di Parlimen semasa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan rang undang-undang persendirian itu dan mendapati anggota pembangkang banyak membangkitkan emosi yang tidak wajar semasa pembentangan rang undang-undang itu.

"Jadi dalam situasi ini, saya fikir Speaker telah membuat keputusan yang bijak dengan menangguhkan perbahasan mengenai perkara itu ke sesi akan datang dalam masa kira-kira tiga bulan.

"Ini membolehkan emosi reda dan untuk Ahli Parlimen sekali lagi membaca ucapan oleh Abdul Hadi dan Takiyuddin (Datuk Takiyuddin Hassan, Setiausaha Agung PAS dan orang yang menyokong rang undang-undang itu) dan mungkin benar-benar memenuhi keperluan sebenar pindaan itu," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Abdul Kadir yang juga bekas anggota parlimen, berkata ini bermakna bahawa perbahasan semasa sesi seterusnya akan lebih bertanggungjawab, lebih produktif dan akhir sekali membolehkan rang undang-undang tersebut diluluskan.

Beliau berkata tempoh tiga bulan itu juga membolehkan PAS memberi penjelasan lanjut kepada pihak-pihak berkenaan mengenai objektif pindaan.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment