Tuesday, April 18, 2017

GELIGA EMBUN



Minggu lepas seramai 5,523 orang sudah membaca kisah air mani gajah. Terima kasih kepada kalian semua. Minggu ini saya mahu menulis tentang Geliga Embun.

Geliga embun berwarna putih susu dan mempunyai empat ciri. Menurut tester Haji Hashim, ciri pertama, ia keras macam batu. Ciri kedua, geliga embun bila dimasukkan ke dalam air akan hilang. Ciri ketiga, bila dikeluarkan dari air, ia lembut macam jeli. Dan ciri keempat, ia keras semula macam batu.

Khasiat geliga embun boleh mengubati penyakit santau selain dari membuat pelaris diri dan sebagainya.

Petang itu Hisham datang menemui Ali di Restoran Shabnam.

“Ali ada kawan aku di KB nak bawa geliga embun. You ada buyer?” tanya Hisham.

“Zaki ada buyer. Nanti dia call Haji Hashim,” jawab Ali.

“Berapa harga?” soal Hisham.

“Tuannya nak berapa?” tanya Ali kembali.

“Dia kata nak RM2 juta sahaja,” jawab Hisham.

“Kita ada baki RM3 juta lagi bahagi empat orang sama rata termasuk kawan you di KB,” kata Ali.

Malam itu Ali beritahu Zaki yang baru balik dari kerja.

“You hubungi Haji Hashim. Ada orang nak jual geliga embun,” beritahu Ali.

“Biar betul Ali. Dah banyak kali kita terkena. Dah siap buyer, barang tak betul pulak,” marah Zaki.

Hilang dalam air

“Hisham kata betul. Kawannya dah tengok geliga embun itu hilang dalam air, “ Ali yakinkan Zaki.

Zaki terus call Haji Hashim. Haji Hashim kata dah lama bossnya cari geliga embun tapi belum temui yang asli. Pelbagai orang sudah datang menemuinya tetapi bila diuji, ia tidak hilang di dalam air.



Lusanya Hisham, Ali dan Zaki menunggu kedatangan Muda dari KB dengan tuan punya geliga embun di Bukit Antarabangsa. Mereka datang berempat dengan sebuah kereta.

Bila Muda sampai, Muda memperkenalkan Razak kepada Hisham, Ali dan Zaki.

“Ini tuan punya geliga embun Razak,” kata Muda.

“Mana buyer?” tanya Muda.

“On the way,” jawab Zaki. Haji Hashim dah pesan bila tuan punya geliga embun sampai di Bukit Antarabangsa, callnya kerana rumahnya tidak jauh dari situ. Sekitar 10 minit perjalanan sahaja.

Air mineral

10 minit kemudian Haji Hashim tester tiba di restoran itu. Maka Haji Hashim tanya Razak, nak guna air mineralnya atau nak beli air mineral sendiri.

“Biar semua puas hati. Jangan kata saya tipu dengan bawa air mineral sendiri,” jelas Haji Hashim.

“Okaylah kita beli yang baru,” kata Muda supaya tuan punya geliga embun puas hati.

“You pergi beli air mineral di 7 eleven hujung kedai ini,” kata Muda kepada Hisham. Hisham terus berlalu dari situ.

10 minit kemudian Hisham bawa sebotol air mineral yang baru dan berikannya kepada Haji Hashim.

Haji Hashim keluarkan gelas dari bagnya dan terus menuang air mineral ke dalam gelas itu.

“Okay semua puas hati. Ini air baru. Mana geliga embun?” tanya Haji Hashim kepada Razak.

Razak mengeluarkan geliga embun dan terus masukkannya ke dalam gelas. Mereka menunggu selama 30 minit untuk melihat sama ada geliga embun itu hilang dalam air atau tidak.

Dalam pada itu Zaki sudah berangan akan dapat RM600,000 seorang dari deal ini. Zaki, Ali, Muda, Hisham dan Haji Hashim akan mendapat habuan yang sama banyak.

“Banyak tu,” kata Zaki dalam hati sambil tersenyum.

Malu

Tepat 30 minit Haji Hashim kata nampaknya geliga embun tidak hilang dalam air.

“Tak ada rezeki kita semua,” tambah Haji Hashim.

Muka Hisham merah pasal malu kepada Ali.

“You cakap you dah tengok geliga embun ini hilang dalam air, Muda,” marah Hisham.

“I dengar cakap tuannya Razak,” jelas Muda.

“Saya tak pernah masukkan lagi geliga embun ini dalam air,” kata Razak. Ketawa Haji Hashim mendengar penjelasan Razak.

“Saya dah cakap sebelum datang dari KB, pastikan geliga embun ada empat ciri. Kan rugi duit minyak dan tol dari KB,” kata Haji Hashim sambil terus meninggalkan Ali dan kawan-kawannya.

43 comments:

  1. salam. masih ada buyer nak beli geliga embun ke?

    ReplyDelete
  2. asalamualaikum tuan....tlg pm no tpon tuan yg ada whatsapp...sbb sya nk hantar video geliga embun

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Saya ada geliga embun asli utk di jual sila call no 0179154445

      Delete
    2. Tuan ada buyer ke..saya nk jual geliga embun..0176109282

      Delete
  4. no whatsapp tuan hantar ke no 0162537091

    ReplyDelete
  5. Sy ada geliga embun ori klu nak wssp ke 0198331373

    ReplyDelete
  6. Saya halim dari kuantan. Saya rasa batu kecil yg saya dapat ni geliga embun ataupun geliga semut. Siapa yg berminat nak tengok call atau watsap saya di 0182275471

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...sy mencari buyer (BUNTAT EMBUN) INSYAKALLAH DEGAN NIAT YG BAIK ...Watsap 01111261486 ye terima kasih

    ReplyDelete
  8. Assalamm..sy ada memiliki sepasang batu kecik bewarna putih beras.bila letak dalam air betukar warna menjadi putih jernih

    ReplyDelete
  9. Saya Punya Batu Embun Datang Sendiri Bila Nak Jual Dia Hilang Dengan Sendiri Tapi Rumah Dia Tak Hilang Herann ..

    ReplyDelete
  10. saya ade geliga embun, siapa yg berhajat tel no ini 0174959910.wan asetak

    ReplyDelete
  11. Sya ada geliga embun utk di jual berminat call no 0179154445

    ReplyDelete
  12. Tak pasti ori ke tak tapi da ikat cincin

    ReplyDelete
  13. As salam...saya mencari buyer...delima embun/buntat air..utk dijual kpd pmilik yg ikhlas..ini kepunyaan mak saya..berminat call saya 0176109282 wan k.l

    ReplyDelete
  14. Salam....ade y.spe2 yg nk beli geliga embun...klau letak dalam air hilang xnampak...ini btul2 asli sila WA 0123441183

    ReplyDelete
  15. sape nk jual barang ada keindahan wassap sy...0177737413 ejal

    ReplyDelete
  16. Ada sebijiberminat ke
    0163530366
    4cri tu smua ada

    ReplyDelete
  17. Saya ada sebiji batu jernih yg memenuhi ciri2 geliga embun. Hilang didlm air dan mengeluarkan warna pink. Apabila tuang air menggunakan penapis baru muncul

    ReplyDelete
  18. Saya ada sebiji geliga embun untuk dimaharkan, boleh wassap saya pada no dibawah. Serious buyer sahaja, 0 1 3 7 7 5 2 1 6 0 Area Perak...

    ReplyDelete
  19. Bagi sesiapa yg ada prospek buyer vvip yg mencari panchar delima blh hubungi sy.bc bg fhm btl2.
    https://carousell.com/p/200523873

    ReplyDelete
  20. Ese ada sabuah ambong, zink tebal

    ReplyDelete
  21. Ada org pelawa saya. Tak tau la ori ke tak..?

    ReplyDelete
  22. Tadi masa kerja saya jumpa batu geliga kaler ke emasan bila tgk blik bertukar jadi Putih.taruk dalam air jadi warna asal blik.tapi kecik la besar beras..nk tahu wassap saya 0195687910

    ReplyDelete
  23. Saya Ada dua pasang delima embun

    Wasap saya 0106631262

    Terima kasih

    ReplyDelete
  24. Sy ada guru utk "proses" brg kebal umum dan geliga embun utk urusan "pertukaran"

    ReplyDelete
  25. Saya pon ada geliga bun kalau nak tgk video pm saya d no wssp 01126866816

    ReplyDelete
  26. Saya ada geliga lipan dan semut. Blh call jika ada buyer yang serius. Tapi benda ni sya sendiri pun takut nak pegang sbb khadam terlalu kuat. Sya jenis lemah semangat. Blh call dan whtssp sya siapa yg berminat
    014-3548203

    ReplyDelete
  27. Salam..sy baru terjumpa batu jernih dlm takungan air yg turun dari dn keluar dari celahan batu...masa jumpa tu semuanya pasir cuma ada sebiji je batu warna putih jernih...01161084088

    ReplyDelete
  28. Saya ada geliga embun..dan saya dah pastikan ia btul² ori yea..dah buat try letak dalam air..dia berubah kpda seakan² tak nmpak d dalam air

    ReplyDelete
  29. Saya ada embun,lipan2x..tapi saya tak tau macam mana nak gunakan nya

    ReplyDelete
  30. Klu ada yang minat milik keris & cincin permata tanduk .sila wasap sy 0122671242 .. klu blh yg sekitar KL / Sgor ya sbb sy di KL
    tquuu

    ReplyDelete
  31. Sy ada menjumpai bbrapa biji dgn size kecil ,saiz jg breza2..sy x pasti samada ia mmg benar2 geliga embun atau x..tp ianya sgt keras apabila sy kenakan cahaya, cahaya seperti berganda seperti cahaya itu disersp dan d kumpulkan di dlm batu tersebut..apakah cara mengetest slsin di rendam..sy risau org kata d rendah ia hilang..bagainana nk mgambilnya smya andai ua mghilang smasa d rendam...

    ReplyDelete