Wednesday, April 11, 2018

SEMAKAN MAKLUMAT PUSAT MENGUNDI MULAI 16 APRIL

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Semakan maklumat pusat mengundi bagi pilihan raya umum ke-14 (PRU14) boleh dibuat mulai Isnin (16 April) untuk pemilih berdaftar mengetahui tempat mengundi bagi kawasan parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) yang didaftarkan.

Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Penjalanan Pilihan Raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Mohd Sarif Hassan berkata pada masa ini hanya semakan daftar pemilih boleh dilakukan bagi mengetahui status pendaftaran pemilih sama ada berkelayakan atau tidak sebagai pengundi.

"Sekarang belum boleh (semak maklumat pusat mengundi). Jika semak dalam laman web SPR sekarang hanya menunjukkan kawasan parlimen atau DUN. Tidak sampai ke tempat mengundi di sekolah mana," katanya ketika menjadi tetamu slot '1Malaysia Negaraku' Bernama Radio, di sini hari ini.

Beliau berkata semakan boleh dilakukan sama ada melalui laman web SPR di www.spr.gov.my atau melalui aplikasi MySPR Semak03-88927018 atau SMS ke 15888.

Semalam, SPR menetapkan hari pengundian PRU14 pada 9 Mei, tarikh penamaan calon 28 April, manakala tarikh pengundian awal 5 Mei.

Pengundi dinasihatkan membuat semakan awal bagi mengelakkan kesesakan di pusat mengundi serta memastikan proses pengundian berjalan lancar.

Beliau turut mengingatkan pengundi agar membawa kad pengenalan diri dan tidak menyerahkan sebarang dokumen pengenalan diri kepada pihak yang tidak berkenaan.

Menjawab soalan berhubung keputusan SPR menetapkan hari Rabu (9 Mei) sebagai hari pengundian pada pilihan raya kali ini, beliau berkata penetapan tarikh pilihan raya merupakan hak SPR berdasarkan bidang kuasa SPR setelah tujuh anggota suruhanjaya itu bermesyuarat mengenainya.

"Saya tidak nampak yang 9 Mei (Rabu) itu sebagai halangan yang besar untuk kita adakan pilihan raya. Sebelum ini pun kita lihat pilihan raya boleh berlaku bukan setakat Sabtu atau Ahad, ada juga pada hari Isnin dan Selasa," jelasnya.

Hari ini, kerajaan mengisytiharkan 9 Mei sebagai hari kelepasan am tambahan bagi seluruh negara bersempena hari mengundi PRU14 bagi memudahkan rakyat Malaysia melaksanakan tanggungjawab mengundi.

Marilah rakyat Malaysia jayakan tanggungjawab anda dalam proses demokrasi negara pada PRU14.

#jomkitasemak #jomkitaundi #undiandapenentumasadepannegara

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment