Wednesday, June 6, 2018

DAH BUBAR SPAD TAK PERLU TUBUH APAD



PUTRAJAYA 6 Jun - Sebuah entiti baharu yang dikenali sebagai Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) akan diwujudkan bagi menggantikan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).


Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, langkah tersebut merupakan antara pelan penstrukturan semula suruhanjaya tersebut bagi mengurangkan kos dan memastikan tiada pertindihan tugas dengan jabatan lain terutamanya Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).


"Dari segi penguatkuasaan serta pengeluaran lesen dan permit akan dikendalikan oleh JPJ sepenuhnya, selepas pelaksanaan penstrukturan semula ini tiada lagi kaunter berasingan hanya ada satu kaunter iaitu kaunter JPJ di semua tempat.

"Peranan SPAD pula dari segi perancangan dan pembangunan sektor awam darat akan dikekalkan," katanya dalam sidang akhbar, di sini hari ini.

Menurut Anthony, fungsi APAD ialah merancang dan melihat pada sektor pembangunan awam darat seperti perkhidmatan transit aliran ringan (LRT), rel, bas dan sebagainya

Ulasan saya, mesyuarat kabinet yang pertama kerajaan PH telah mengumumkan pembubaran SPAD. Maka semua staf SPAD akan diserapkan ke dalam JPJ. Hari ini Anthony Loke mengumumkan penubuhan APAD pula. Lucu juga Anthony ini.

Dah bubar SPAD tak perlulah tubuh APAD kerana ia akan melibatkan kos kerajaan pula. Sebab itu sebelum bubar SPAD fikir masak masak. Apa salahnya SPAD ditukar nama kepada APAD. Ini dah bubar SPAD tiba tiba nak tubuh APAD pula. Kan cerdik namanya itu.  Ini macam punya menteri pun ada.


No comments:

Post a Comment